View Full Version : Strategi
Vi bÞr fÄ litt oversikt over strategi til neste spilling.
Tenkt situasjon - monster angriper oss.
1. pri - Fightere styrter frem for Ă„ oppholde monstrene.
2. Prester gjĂžr klar spells for Ă„ booste
3. magikere kjÞrer offensivt om de ikke har noen defensive spells som fungerer pÄ partyet.
4. Tyver gjĂžr seg klar for evt sneak att.
Etter boosten fra prester (med Vigor o.l.) sÄ kommer prestene inn i tillegg til fighterne. Da burde det ogsÄ gi muligheter for tyvene med flanking i og med at sÄ mange er frem og fighter. Deretter kan folk trekkes seg lutt ut, alt etter behovet for healing.
Hva har dere tenkt pÄ som fÞrstepri nÄr det gjelder fight?
Ludax har denne taktikken som "standard":
Runde 1:
* half-move/tumble inn mot/bak trussel
* aktiver ring of blinking (standard action)
Runde 2:
* Five-foot justering for Ä oppnÄ flanking
* Full attack
Han har bra spot, initiative og move, sÄ han kommer seg kjapt inn i fightene, men fÄr ikke gjort noe angrep fÞr runde 2. Ludax er god mot monstre som har vital spots for sneak attack, men er fryktelig dÄrlig mot undeads, golems og andre som er immun mot slikt. Da kan han heller beskytte magikere/prester sÄ godt han kan, evt bruke en wand, scrolls, etc (han er 1st lvl cleric men har i tillegg noen ranks i Use Magic Item for wizard-stuff).
ĂÂnskede spells er:
* Haste
* Mass Vigor
* Prayer el.l.
* Stats-/hit point-boosting
Annen ting som vi snakket om. Fast rekkefĂžlge!
Hvordan gÄr vi nÄr det er 5' ganger/passasjer, hvordan gÄr vi pÄ 10'
NÄr skal vi evt spre oss utover? Og hvordan sprer vi oss utover i forhold til spellrange, sammensetning osv.
Annen ting som vi snakket om. Fast rekkefĂžlge!
Hvordan gÄr vi nÄr det er 5' ganger/passasjer, hvordan gÄr vi pÄ 10'
Dette nevnte jeg ogsÄ i en annen post her. Jeg tror det er lurt at de som gÄr fÞrst bÞr ha flest mulig av disse punktene:
* vĂŠre fighter
* ha masse hit points
* god spot
* gode reflex-saves
:)
De fleste gangene er 10' bred, sÄ det holder sikkert om vi lager en rekkefÞlge for det. Helt bakerst bÞr vi ogsÄ ha noen som er kyndige fightere slik at vi beskytter begge ender - hvor mange ganger har vi ikke blir angrepet i ryggen?
Jeg foreslÄr fÞlgende (jeg vet ikke alle navn, sÄ jeg skriver "eierne" :) ):
Rekke1: Eskild - ĂÂyvind
Rekke2: Thomas - Arne-E
Rekke3: Karl-Jakob - Anders
Rekke4: BjĂžrnar - Erik
Ludax har ikke noe imot Ă„ gĂ„ fremst hvis enten Eskild eller ĂÂyvind ikke vil f.eks. pga lite spot eller dĂ„rlige reflex saves. Han har ikke all verden med hit points, men har er god til Ă„ hoppe unna ting ;)
NÄr det gjelder taktikk for hver enkelt, sÄ foreslÄr jeg at vi bruker "Partyet i tall" til dette. Jeg har lagt ut taktikken til Ludax der. Dette blir hjemmelekse til alle sammen fÞr fredag!!
Ratli har 1 runde med boostingspells. Dvs at han enten booster seg selv eller resten av partyet.
Spells som da kan benyttes er:
Mass Vigor
Divine Power
Bull Strenght
Prayer
Recitation
Runde 2 kan det hende at Ratli kjÞrer en boost pÄ seg selv fÞr han lÞper inn i fight. Evt kjÞrer en offensive spell.
Runde 3 er han pÄ pletten med Rage, power att og full pakke.
Runde x utover kan det hende at han trekker seg litt ut og healer.
jeg har OK spot, konge reflex save og spell resistance = jeg kan gjerne gÄ fÞrst!
NÄr det gjelder taktikk for hver enkelt, sÄ foreslÄr jeg at vi bruker "Partyet i tall" til dette. Jeg har lagt ut taktikken til Ludax der. Dette blir hjemmelekse til alle sammen fÞr fredag!!
Taktikken til hver enkelt kan vi jo ta der, men kan vi ikke diskutere litt frem og tilbake her, da? Skal jo ikke diskutere i den avdelingen, eller?
Legger nÄ inn min her, sÄ fÄr jeg evt. flytte den hvis det blir gÊli. :)
Rhann er (som man vel har skjÞnt) veldig fokusert pÄ Ä ha en utvei hvis alt gÄr galt. Det betyr at hun alltid har en expeditious retreat og en ropetrick pÄ lager.
Aberet foran neste spilling er imidlertid at hun ikke har noen spellbok. Dermed har hun bare noen fÄ spells, og da mest ting som sier bang. Det betyr at hun trenger hjelp til Ä beskytte seg av andre.
PÄ den positive siden sÄ betyr det jo fire fireballs, da :)
NÄr jeg har laget den nye spellisten (hvis jeg finner igjen spellboka...), sÄ skal jeg komme med en oppdatert oversikt over taktikk.
-KJ
Bannto Bannash har en taktikk; slÄ fÞrst og sist!
Dette er kanskje egentlig 2 taktikker...
Bannto har ok spot, ikke sÄ bra reflex save = kan godt gÄ fÞrst ;) Ikke f*** om han skal gÄ bak noen for Ä vente pÄ tur.
Jess! Bra taktikk hvis den gjennomfĂžres! :D
PS! Hyggelig Ă„ se at det er flere som er tidlig oppe om morgenen :wink:
(Halv fem er litt VEL tidlig, KJ....)
Taktikken til hver enkelt kan vi jo ta der, men kan vi ikke diskutere litt frem og tilbake her, da? Skal jo ikke diskutere i den avdelingen, eller?
Diskusjonen tar vi gjerne her, men ikke diskutĂšr uten Ă„ oppdatere den andre avdelingen ;)
:thumbup:
NÄr det gjelder gang-rekkefÞlgen, sÄ bÞr de som skal fram tvert gÄ fÞrst. Da har de stÞrst sjanse til Ä fÄ inn et angrep allerede i fÞrste runde...
Alle dverger med 20 i move bÞr gÄ fÞrst, sÄ rekker de kanskje frem og fÄr slÄtt fÞr fighten er over :laughing:
Jeg kommer med info/strategi sÄ fort jeg har personen klar (har tenkt og grublet masse, og nÄ har jeg endelig planen klar! tror jeg... :) )
Men dette er ihvertfall sikkert:
Runde 1: Boost eller boost/move
Runde 2: slÄ hardt ! slÄ hardt !
Runde 3: slÄ hardt ! slÄ hardt !
Runde 4: ligge Ă„ blĂž sikkert... :wink:
Rekke3: Karl-Jakob - Anders
Rekke4: BjĂžrnar - Erik
Ingen hadde noen bedre forslag enn dette, sÄ vi anser denne rekkefÞlgen som basis hvis ingenting annet er sagt. Det kan hende vi fÄr en utfordring med en gang med Anders, for han skal sannsynligvis ha med seg en "liten" animal companion. Tar jeg ikke feil, sÄ fyller den 10'x10', sÄ da kan rekkefÞlgen endres slik:
Rekke3: Karl-Jakob og Anders
Rekke4: StorbjĂžnn
Rekke5: BjĂžrnar - Erik
Skraphaugen har talt!
Legg inn 5' mellom bjĂžrnen og meg, da... Liker ikke Ă„ ha ting som puster meg i nakken, spesielt da ting med skarpe tenner og klĂžr.
-Rhann
Ikke vĂŠle ledd fol bissevovven, nei Lhann. Kosikosi! Bissevov snill! Kose bissevovven kanse? Ja?
Jeg tror vi holder fokuset pÄ Ä vÊre redd for alt annet enn partyet ;)
Bissevovven ha pelsen sin i behold? Bissevovven holde seg unna Rhann. Rhann kan lage stoooore flammer, og flammer + pels = stygg lukt.
-Rhann
Ratli synes det er litt kjedlig bak der. Det tar jo sÄÄÄ lang tid Ä komme frem i fight som dverg. Burde ikke dvergene gÄ litt lengre frem? Trenger noen panservogner der :)
Hva om jeg og Arne Einar bytter plass. Da er det litt move tilpasset.
Har forÞvrig dÄrlig reflex save (2) sÄ Ratli er best pÄ Fortitude og Will. ca 10 pÄ begge.
Arne-Einar er ogsÄ dverg sÄ dere har lik move, men han skal fram i fight raskt. Strategisk sett er det bedre at han nÄr fram og fÄr gjort noe fÞrste runde, for du skal unasett booste?
Jeg mener at de som skal fram i fight fÞrst bÞr gÄ fÞrst. Men vi bÞr ogsÄ ta hensyn til saving throws, spot checks og slike ting.
OK, trodde han var menneske.
Blir mange dverger nÄ :)
Eskild, ĂÂyvind, Arne E og meg.
Panserpatruljen kan vÊre det nye navnet pÄ partyet :)
Alle dverger med 20 i move bÞr gÄ fÞrst, sÄ rekker de kanskje frem og fÄr slÄtt fÞr fighten er over :laughing:
Finnes det dverger med 20 i move da?
neida ikke her! Er ikke monk for ingenting :)
Forslag til at alle leser side 138 i Complete Warrior til neste gang.
En del gode tips der som vi burde benyttet i forrige fight. Og ikke minst i fighter som kommer :)
En ting som spellcasters bÞr tenke litt pÄ er Dispel Magic. Vi mÄ lÊre oss Ä bruke det, og bruke det oftere. Silence er ogsÄ en fiffig spell.
En annen ting er hvis vi skal booste sÄ mÄ vi vÊre mest mulig samlet.
Hva med Ä ta en ready action til boosting er pÄ plass? Tenkte litt pÄ dette sist. Skal jeg booste sÄ er det 20' pÄ Recitation. Dvs at ikke alle kan bli med bestandig pga bjÞrnen. Heller ikke fiendene rammes spesielt. Det er en 4lvl spell og vi fÄr liksom ikke maks ut av den nÄr det er slikt. Er det mulig at BjÞrnen kan gÄ bakerst? Er neste slik at det er en fordel Ä kaste Prayer i og med at vi ikke fÄr utnyttet alt slik det var sist.
Hvor viktig er det at vi kaster Mass Vigor? Hva synes dere? Tror det er stÞrre sjanse for at vi overlever med den. Hva tror dere? Kan du kaste Mass Vigor du ogsÄ Anders?
1. runde: Anders kaster Bears Heart, Erik kaster Recitation, Karl J kaster Haste. Da skulle det meste vÊre pÄ plass.
2. runde: Erik kaster Mass Vigor? Anders Summoning?. Karl J Shield?
3. runde: Erik kaster Divine Power/evt lÞper frem og slÄr. Anders div spells? Karl J Fireball evt magic missiles?
Dette er en relativ offensive liste.
Den kan evt forandres med at vi mÄ kaste Dispel Magic i noen av rundene, evt alle.
Protection from Evil er ogsÄ en fiffig spell. Spesielt mot elementals o.l. Den finnes ogsÄ i en versjon med 10' radius.
Andre forslag? :)
Et par tanker;
Hadde det ikke vÊrt lurere Ä kaste Recitation (Prayer) litt senere. NÄr det er fight kan du lett fÄ med mange bÄde allierte og fi i radiusen.
Jeg kan ogsÄ kaste Mass Vigor, men husk at det ikke stacker med flere, sÄ det er bare vits at en av oss har den pÄ lista (med mindre vi skal vÊre klar for flere fighter pr dag.)
Dispel magic kan jeg ogsÄ kaste, men det er 4th lvl for druids mot 3rd for clerics og magikere, sÄ det vil gÄ ut over healing/summoning/boosting med 4th lvl spell. (PS, druids har mindre spells enn clerics av samme lvl.) PÄ den andre siden mÄ jeg vel ha den med hvis jeg skal forsÞke meg pÄ counterspell.
BjÞrnar ble vel blind, og hvis jeg husker min knowledge arcana rett, mÄ det til en Heal spell for Ä reparere. Heldigvis fant vi en scroll med den.
Som jeg forstod gikk det over at bjÞrnar var blind. Du har vel en spell som heter cure blindness/deafness ogsÄ?
NÄr det gjelder Recitation sÄ er det bare 20' pÄ den. Dvs at ikke alle ble med sist pga at jeg stÄr for langt bak. Det er ogsÄ mindre sjanse til at Fi blir med nÄr jeg stÄr sÄ langt bak. Og jeg synes vi burde booste den spellen sÄ raskt som mulig skal vi bruke den. Det er liksom ikke noe vits Ä vente. Alternativet er at jeg bytter ut den med Prayer. Prayer har 40' og gir + pÄ dmg og skills i tillegg. Den er jo bedre i og med at det er stÞrre sjanse for at Fi blir med pÄ den. Og da blir det nesten samme effekten som Recitation bare pÄ oss, som i sist fight. Samt at det er en 3lvl spells i stedet for 4lvl :)
Jeg er ikke blind lenger... gikk over nÄr presten dÞde!
Ups, jeg har visst ikke nok ranks i arcana nei.
Leste ogsÄ nÄ at Mass lesser vigor bare gÄr pÄ en person pr to caster lvl,
sÄ vi mÄ nok ha flere.
Beklager, feil info fra meg tidligere. Det er 60' burst pÄ recitation, ikke 20' som jeg sa tidligere. Det gjÞr jo at Recitation blir en vinner :)
Er vi enige om strategi?
1. runde: Anders kaster Bears Heart, Erik Mass Vigor, Karl J kaster Haste. Da skulle det meste vÊre pÄ plass.
2. runde: Erik kaster Recitation? Anders Summoning?. Karl J Shield?
3. runde: Erik kaster Divine Power/evt lÞper frem og slÄr. Anders div spells? Karl J Fireball evt magic missiles?
Hva gjĂžr Ludax? Hva gjĂžr Banto? Hva gjĂžr Kira? Hva gjĂžr Kickim?
Kira gjĂžr det samme som fĂžr...
Bannto slÄr og slÄr, helt til han dÞr......
I og med at Death and Dying reglene ble fjernet (etter at jeg laget barbar), er det nesten umulig Ä overleve en fight, med mindre man fÄr masse helaing ila kampen.
Bannto slÄr og slÄr, helt til han dÞr......
I og med at Death and Dying reglene ble fjernet (etter at jeg laget barbar), er det nesten umulig Ä overleve en fight, med mindre man fÄr masse helaing ila kampen.
Ja, det er vanskelig...
man kan slÄ av rage og falle bevisstlÞs pÄ bakken, men det stemmer ikke helt med barbar-rollen.
En annen mulighet er withdraw for Ä trekke seg ut og unngÄ AoO, men det hjelper bare ut av den fÞrste ruta. Motstandere med reach fÄr AoO likevel.
Man kan unngÄ AoO med tumble, men det kan man ikke gjÞre mens man er i rage...
Ellers sÄ er healing potions etc lurt Ä ha, men ikke 1d8+1 eller 2d8+3... det holder ikke lenge for en barbar med 15 i AC :wink:
Forslag til House Rule: Hva om vi lar barbarian rage forstette selv om man blir slÄtt bevisstlÞs? Da har man en mulighet til Ä overleve inntil rage tar slutt av seg selv... (3 runder + CON)
taktikk mÄ vi ha ja!
boosting-lista ser knall ut, og jeg anbefaler egentlig alle Ä holde seg i ro i fÞrste runde slik at du ikke blir med pÄ f. eks haste (men det gikk jo sÄ bra sist - NOT). Det funker selvfÞlgelig ikke om vi mÞter en hydra eller noe sÄnt - da bÞr vi spre oss fort som f.
Barbaren er et problem - det er vel et generelt problem med alle barbarer! ĂÂ
snakke fornuft er vel umulig, men jeg kan trÄ hjelpende til om det trengs. Det vil si at Bannto kan prÞve Ä komme seg ut av fight fÞr han dÞr, mens jeg holder opp fienden - i hvertfall om han er large. Healing i fight er vanskelig for det skal til sÄ forbaska mye pÄ den lille dvergen. Det viktigste blir nok Ä hindre at han dÞr i stede for Ä satse pÄ Ä fÄ han opp igjen - det krever alt for mye healing, om vi ikke fyrer av heal-scrollen pÄ han :)
I forrige fight lÊrte vi en ting - magikere mÄ forhindres raskt! Jeg var i ferd med Ä grapple han, men en haug med bjÞrner gjorde det alt for farlig. Neste gang kaster jeg meg i det. Grapple er nemlig konge mot slike drittsekker - og kanskje slangen til AE kan brukes til dette.
Hva gjĂžr Ludax? Hva gjĂžr Banto? Hva gjĂžr Kira? Hva gjĂžr Kickim?
Ludax har denne taktikken som "standard":
Runde 1:
* half-move/tumble inn mot/bak trussel
* aktiver ring of blinking (standard action)
Runde 2:
* Five-foot justering for Ä oppnÄ flanking
* Full attack
Det var jeg som startet denne topicen, og denne posten er nr 2 ;)
Hehe vet at ludax hadde en opprinnelig plan. Tenkte kanskje at vi kunne fÄtt en oppdatering av strategi etterhvert som vi har diskutert. Det har jo kommet frem forskjellige innspill, og derfor bÞr vi tune strategi sÄ godt som mulig.
Det finnes ogsÄ muligheter for Ä lage alternative strategiplaner. Dvs at vi kunne ha ca 3 standard oppsett med alternativer ut i fra kjente trussler.
Hadde vi fÄtt til det hadde vi vÊrt gÄtt rustet.
NÄr det gjelder Ratli sin INT sÄ er den 3. Derfor prÞver jeg Ä benytte meg av litt tid offline for Ä fÄ slike ting pÄ plass. Han vil ikke kunne gi mange tipsene nÄr vi spiller :)
Som jeg snakket om tidligere i denn topicen sÄ Þnsker Ratli Ä skifte plass med BjÞrnen. Dette er for Ä fÄ bedre Range pÄ Spells osv.
I tillegg sÄ var det litt diskusjon pÄ spellliste anders. Har du Lesser Mass Vigor pÄ spelllista?
Jeg tar Dispel Magic, men bare 1 pr dag. Trenger vi flere?
Hehe vet at ludax hadde en opprinnelig plan. Tenkte kanskje at vi kunne fÄtt en oppdatering av strategi etterhvert som vi har diskutert. Det har jo kommet frem forskjellige innspill, og derfor bÞr vi tune strategi sÄ godt som mulig.
Ok - du har kontroll ser jeg :D Jeg tror den planen er det beste standard-alternativet. NÄr det blir hett om Þra sÄ trekker han seg ut, og fÄr han healing-wanden kan han farte litt rundt og hjelpe de blÞdende.
NÄr det gjelder Ratli sin INT sÄ er den 3. Derfor prÞver jeg Ä benytte meg av litt tid offline for Ä fÄ slike ting pÄ plass. Han vil ikke kunne gi mange tipsene nÄr vi spiller
Det er bra. 50 XP til Erik (altsÄ han som styrer Ratli) ;)
Ellers er det vel ikke noe problem om Ratli bytter plass med BjĂžrnen? Neppe, men ĂÂyvind fĂ„r siste ord :)
hrkk, hmm, hmm
Vil dere endre gang-rekkefĂžlgen? Det bĂžr helst gjĂžres skriftelig, men jeg skal ta det opp til vurdering. har dere snakket med tredjepart i denne saken - Geldar, som tross alt eier denne bjĂžrnen? Er det greit for han skal det nok la seg gjĂžre, og jeg tror vi skal ha det klart til neste samling.
taktikk ja - hvordan var det med taktikken! Hvor raskt kan Radin vÊre med den slangen sin? Denne hadde vÊrt konge Ä bruke mot magikere og andre tullinger. Blir det bedre om han stÄr lengre fremme? Men han kan bare kaste den rett foran seg, og det var elendig move pÄ den. Hva om Radin er blant de fÞrste slik at slangen kan komme raskt i kamp? Jo det tror jeg var lurt, men det betyr igjen endring i gang- rekkefÞlget, og det krever jo nÞye planlegging igjen.
Helt ok for meg Ä gÄ lengre bak. BjÞrnen kan gÄ bakerst og jeg nest bakerst for eksempel. Det eneste som er viktig for meg er at bjÞrnen er innen 5 ft.
AngÄende spells sÄ har jeg skrevet opp et forslag til liste pÄ "Partyet i tall". Dersom jeg skal ta Mass lesser vigor vil det gÄ pÄ bekostning av healing eller summoning. Jeg fÄr bare med tre personer (7.lvl druid) sÄ det kan bli litt pislete.
Dispel magic skulle jeg ogsÄ gjerne ha med, men den er 4th lvl for oss druids. SÄ da vil jeg mÄtte bytte med healing eller bears heart.
Ellers sÄ mÄ dere bare huske Ä bruke wanden med cats grace. Ikke noe lurt Ä spare pÄ sÄnt helt til vi mister den.
Forslag til House Rule: Hva om vi lar barbarian rage forstette selv om man blir slÄtt bevisstlÞs? Da har man en mulighet til Ä overleve inntil rage tar slutt av seg selv... (3 runder + CON)
Stemmer for denne, men DMn har final word.
Dersom reglene er slik de er i dag, er det ikke mulig Ă„ spille barbar.
Ratli har wand of cats grace, det stemmer ja. Men som Anders sier sÄ er det ikke mye Ä spare pÄ. Det som er utfordringen er at han kan ikke benytte den i starten av fight pga alle de andre boosting spellsene som skal vÊre pÄ plass.
SÄ er det litt viktig at vi kanskje fordeler ting slik at det blir til fordel for hele partyet. Dvs at den bÞr vÊre pÄ plass til den som fÄr mest bruk for den, og KOMMER til Ä bruke den.
Pr i dag er det kanskje bare Ăžyvind og arne-einar som ikke gjĂžr noe spesilt fĂžrste runde.
Har de noen store behov for mer dex, eller passer dette best til Ludax? (han har jo ikke weapon finess eller) :)
Tjah... Jeg er ikke mot dette, men vil det hjelpe? Jeg tror kanskje det er bedre Ä endre reglene f.eks. slik at barbarer ikke fÄr ekstra hit points selv om CON Þker.
Men kan ikke barbarer slÄ av ragen nÄr de vil da? NÄr det begynner Ä bli kritisk, sÄ mÄ det vel vÊre greit Ä bruke en free action pÄ Ä slÄ av rage fÞr man faller.
Jeg er Äpen for mye her, bare alle er enige :)
Hva med Ä bruke reglene som de er i dag, men at CON+`ene pÄ HP i rage er temporary HP som fjernes fÞrst ved skade ?
nÄr det gjelder cats grace vil jeg gjerne ha det, men jeg kan ikke bruke wands (det krever da use magical device det eller ? ) Har w. finess sÄ det hadde vÊrt helt konge med det.
Kan noen kaste pÄ meg?
Hva om Ludax tar den, sÄ kan han kaste deg pÄ deg fÞrste runde.
Hva tror du Thomas. Kan Ludax ta Wand pĂ„ ĂÂyvind for sĂ„ Ă„ move.
Deretter blir det blink og move i runde 2? Er vel kanskje oftest 2 runder move for Ă„ komme i sneak att posisjon er det ikke?
Men kan ikke barbarer slÄ av ragen nÄr de vil da? NÄr det begynner Ä bli kritisk, sÄ mÄ det vel vÊre greit Ä bruke en free action pÄ Ä slÄ av rage fÞr man faller.
HÞres veldig enkelt og greit ut, men slik regelen er i dag sÄ kan kun barbarer slÄ av og pÄ rage nÄr det er deres tur... ofte MYE som skjer mellom hver gang!
En feat i Complete Warrior heter Instantaneous Rage (eller noe sÄnt)... kanskje vi burde la den vÊre default for alle barbarer og at den gjelder bÄde for rage av og rage pÄ?
I hvert fall av. Du kan slÄ den pÄ nÄr det er din tur, men av nÄr som helst.
Hva tror ni?
Hvorfor skal vi gjÞre det om i det heletatt? Mange har spilt barbarer med de reglene vi hadde, og med mindre jeg tar veldig feil sÄ har ingen dÞdd av dette.
Hvorfor lage et problem av noe som i utgangspunktet ikke er det?
Veit sin lÞsning pÄ dette var Ä bestandig spare en CLW potion til han var rÄsÄret, for sÄ Ä bikke i seg denne og slÄ av rage.
-KJ
Durgan brukte neste aldri rage, fordi fordelene ikke alltid veide opp for ulempene...
Som jeg skrev tidligere; kan en ikke gi de ekstra HP`ene som temporary HP som gÄr bort fÞrst ved skade. Da slipper en jo Ä blande inn andre ting som feats osv. Da er det i alle fall ikke farlig Ä gÄ i rage. :)
Men HVORFOR skal vi gjÞre om pÄ det?
JEG synes det er litt skummelt at Wizards bare har d4 HP terning. Kan vi si at vi har d8 i stedet?
Da jeg spilte Veit tenkte jeg akkurat sÄnn som dere her gjÞr, og la faktisk karrieren som barbar pÄ hyllla for Ä slippe unna sÄ mange temp. hitpoints, uten at det hjalp... ;)
Det jeg imidlertid fant ut er at det ikke var sÄ skummelt som jeg sÄ for meg. Veit dÞde aldri av Ä gÄ i rage, men av helt andre ting.
Risikoen er der av en grunn, nemlig for Ä balansere spillet. En barbar som kan gÄ i rage totalt uten Ä vÊre redd for konsekvens vil bli alt for sterk i forhold til andre klasser.
-KJ
"Totalt uten Ă„ vĂŠre redd for konsekvensene...."
En barbar har vel like stor mulighet for Ä dÞ som alle andre characters nÄr de ikke er i rage. Er de i rage, er sjansen til Ä dÞ mye, mye stÞrre.
Det var ikke meningen Ä starte noen stor diskusjon av dette, bare pÄpeke at det ikke er noe pÄeng i Ä ha en class som barbar slik den er beskrevet i PHB.
PÄ side 66 i Unearthed Arcana stÄr det beskrevet en Rage variant: Whirling frenzy. Denne erstatter rage som er beskrevet i PHB, og gir ikke temp hp.
Dersom DM godtar det, kan jeg tenke med Ă„ skifte til denne i stedet for standard rage.
PÄ side 66 i Unearthed Arcana stÄr det beskrevet en Rage variant: Whirling frenzy. Denne erstatter rage som er beskrevet i PHB, og gir ikke temp hp.
Dersom DM godtar det, kan jeg tenke med Ă„ skifte til denne i stedet for standard rage.
Jeg har ikke UA her, men jeg har den med pÄ bÊrbaren. Jeg skal fÄ sjekket det i lÞpet av uka, og hvis jeg finner en internett i London skal jeg svare. Jeg synes Ä huske at det var noe med den som ikke var helt bra, men jeg husker ikke hva. (He's a poet, and he doesn't know it!)
Jeg synes fortsatt forslaget mitt om Ä slÄ av rage som en free action anytime vil hjelpe alle barbarer mye. Da kan man jo bestemme selv hvor lenge man skal holde ut, og slÄ av ragen fÞr det blir for skummelt. Det er i tillegg en minimal endring av reglene som ikke vil ha noen som helst konsekvens forÞvrig.
Durgan var ivrig pÄ dette med whirling frenzy, men jeg og thomas diskuterte det og konkluderte med at det ikke var balansert...
Jeg synes muligheten til Ä slÄ av rage som free action nÄr som helst lÞser mye av problematikken... det blir akkurat det samme med die hard-featen. Man mÄ pÄ et eller annet punkt ta en avgjÞrelse om man skal ramle om eller ta sjansen pÄ Ä fortsette Ä slÄss...
OK Ä slÄ av rage som free action nÄr som helst.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.