PDA

View Full Version : Free actions

leon
01.11.2004, 13:25
Jeg var pÄ middagsbesÞk hos mamma&pappa i gÄr, og da snek jeg meg opp pÄ loftet og brukte internett litt. Jeg kom over free actions og tenkte jeg skulle finne noe lurt om dette. Noen mÄ da ha meninger!

Her er definisjonen pr WotC:
An action that takes no appreciable time at all. You can take as many free actions during your turn as your DM will allow, but you cannot take free actions during someone else's turn.

Ganske lÞs definisjon der alt ansvar blir overlatt til DM'n. Typisk!

Rules of the Game presiserer at man ikke kan kaste mer en 1 spell med casting time of free action pr runde. Den sier ogsÄ at man kan bruke en free action for Ä "spotte" en som er invisible, og etterpÄ en free action for Ä fortelle dette til kompisene sine. Dessuten sier den at i all hovedsak kan man bruke free actions kun nÄr det er sin tur (med mindre det stÄr noe annet).

Reglene sier at f.eks. at man med Quickdraw kan trekke et vÄpen som en free action. Hvis man har Two Weapon Fighting kan man trekke to vÄpen som en free action. Skal man kaste vÄpen, sÄ kan man trekke f.eks. 3 warhammers pr runde med quickdraw hvis man har 3 angrep pr runde. Dette beviser at man kan gjÞre en type free action flere ganger i runden.

SpÞrsmÄlet er - hvor mange free actions skal vi tillate pr runde? Er det f.eks. ok at en person gjÞr fÞlgende i en runde:

* stop concentrating on a spell
* drop a weapon
* give a short command to allies
* boost strength (Strength domain power)
* boost charisma (xxx domain power)
* quickly turn undead
* cast a quickened cat's grace
* quickdraw a rapier
* use improved feint
* full attack (full action)
* drop prone

Jeg har ikke peiling. Jeg Þnsker meg en Rules of the Game pÄ denne... :help:

mitrow
01.11.2004, 13:31
hehe ja godt spÞrsmÄl. Som jeg hadde tenkt eksempelvis for Ratli sÄ har jo han quicken spell, sÄ en runde for han kan bli som fÞlger;
Kaste Smite (som free action, oga quicken spell, tar da bort en 5lvl slott)
Booste Strenght, og sÄ slÄ 3 ganger pgs fullround action (med divine Power fra fÞr)

Samtidig som han styrer en par spiritual Hammers ( da pÄ samme stedet)

:)

bones
01.11.2004, 13:52
enig at dette hÞres litt sykt ut! I kamper som varer fÄ runder blir jo dette litt rart

jeg skjÞnner at det koster dyrt Ä kaste f. eks quicken spell, og det mÄ man fÄ betalt for. men i kombinasjon om alt annet mulig blir det faktisk alt for utrolig. Det kreves jo litt tankekraft/konsentrasjon for alt dette og alt dette skal skje uten at det tar noe som helst tid.
Ä kaste spell + move er jo egentlig ganske mye Ä gjÞre pÄ bare seks sekunder.

men hva som skal gjÞres er ikke helt enkelt. Det enkelste er jo bare Ä sette et bestemt antall free actions man kan ta

fubar
01.11.2004, 14:13
Jeg mener at en quickened spell ligger "ferdigkastet" som magisk energi...? Man bare "trigger" kreftene lÞs? Kanskje uten spell-components til og med, eller f eks bare verbal?

Men viktig at vi lager oss noen regler for dette...

skli
01.11.2004, 14:23
Vi har jo en god gammel regel pÄ free actions fra fÞr. Skal vi endre den nÄ?

leon
01.11.2004, 14:49
Hva er den?

(Det svartner for Þynene pÄ DM'en. Finnes det regler han ikke vet om???)

skli
01.11.2004, 15:04
Vi snakket om free actions tidligere og kom frem til at det ikke var mulig Ä gjÞre flere like free actions pr runde. Dette er ogsÄ kjent for DM'n ;)

leon
01.11.2004, 15:45
Vi snakket om free actions tidligere og kom frem til at det ikke var mulig Ä gjÞre flere like free actions pr runde. Dette er ogsÄ kjent for DM'n ;)Jo - jeg var helt enig i det jeg ogsÄ helt til jeg leste reglene om f.eks. Quickdraw og thrown weapons. Der kan man jo quickdraw'e helt til man blir grÞnn! Og det med full rett - for det er sÄ logisk og balansert som det kan bli...

Dessuten er "like actions" litt vagt (jeg vet det er jeg som har sagt det ;) ). Hvis du ser pÄ den lista mi med han epic-munchkin-fyren som gjÞr alt som free actions. De eneste nesten like actions han gjÞr er vel egentlig Ä booste STR og CHA.

Forslaget til Øyvind om et maks antall free actions pr runde er kanskje ikke dÄrlig, men jeg tror det blir vanskelig Ä komme fram til et godt tall :)

Jeg har ikke den ringeste anelse om hvordan dette lÞses best. Jeg argumenterer med meg selv i alle retninger, men blir ikke enig. En av dere mÄ komme med et genistrek av et forslag her slik at min hÞyre og venstre hjernehalvdel fÄr fred fÞr helgen :scratch:

mitrow
01.11.2004, 16:37
Hva om dette gÄr pÄ lvl? Litt likt feats.
Dvs at jo flinkere personene blir (les hÞyere lvl) sÄ har de mulighet for flere free actions.

1 hver 3. lvl
1 stk fra 1-6 lvl
2 stk fra 6-9 lvl
3 stk fra 9-12 lvl
osv.

skli
01.11.2004, 21:00
Hvorfor mÄ vi alltid ha tall pÄ ting, kan vi ikke ta en del pÄ skjÞnn...Dm avgjÞr fra gang til gang??

Vi klarer jo ikke Ä huske alle reglene allikevel.........

fubar
01.11.2004, 21:15
Jeg er enig... det er ikke sÄ mange som sliter med Ä ha for mange free actions pr runde da? Kira avklarte med DM helt fra starten av hvilke free actions hun kunne gjÞre pr runde osv.

Hvis hun evt fÄr flere free actions Ä velge mellom, sÄ tar jeg en ny diskusjon med Thomas.

lynx
01.11.2004, 22:21
Ettersom DM ber om regel-forslag prÞver jeg meg med et:

En kan gjÞre inntil tre free actions pr. runde, hvorav max en kan vÊre av typen magi, supenatural abilities og slikt som ikke finnes i RL.

mitrow
01.11.2004, 22:45
Litt av grunnen til at vi har regler er at vi skal slippe diskusjon fra gang til gang kanskje ;)

fubar
02.11.2004, 08:18
Hvis vi skal ha helt spesifikke regler, foreslÄr jeg at vi deler inn free actions inn i kategorier etter hvor "store" de er... dvs litt forskjell pÄ
a)slippe et vÄpen
b)svi av 5 turn undead attempts samtidig som man kaster en spontaneously quickened heal

begge disse er en free action, men LITT forskjell i hva som kreves...

Likevel mÄ man jo ta i betraktning fÞlgende: Ä slippe et vÄpen kan hvem som helst gjÞre nÄr som helst sÄ ofte man vil... Ä kaste en spontaneously quickened heal ved hjelp av turn undead attempts krever minst 2 feats, man mÄ vÊre 11. level spellcaster for Ä ha heal, man kan kun gjÞre det Ún gang pr dag (sannsynligvis), man mÄ i sÄ fall ha minst 14 i charisma (eller evt ha enda en feat), man bruker opp omtrent alt av turn undead pr dag pÄ et brÞkdels sekund...

Poenget er uansett: Ä slippe et vÄpen er etter min mening nesten ikke en action i det hele tatt. Man kan gjÞre det samtidig som man gjÞr noe annet..

eksempel nr 2 (quickened heal) er derimot utrolig krevende og man har brukt opp mye (og kanskje vel sÄ det) av sin free action-"kvote" pr runde.

Vi trenger ikke gjÞre det mer komplisert enn at vi deler inn free actions i A, B og C:

A=actions som nesten ikke krever noe (f eks slippe et vÄpen)
B=actions som krever litt fokus/energi (fysisk/psykisk)
C=actions som krever mye fokus/energi

Man kan kun gjÞre 1 free action i kategori C pr runde, tillegg kan man gjÞre A actions, men ikke B actions.

Man kan gjÞre 2 free actions i kategori B pr runde + evt A actions

Hva tror dere?

leon
02.11.2004, 08:22
Litt av grunnen til at vi har regler er at vi skal slippe diskusjon fra gang til gang kanskje ;)Well spoken! Det var akkurat det jeg hadde i tankene, men jeg har ennÄ ikke latt meg overbevise av regelforslagene.

4 free actions pr runde er et absolutt minimum pga Quickdraw og thrown weapons (Det skal vÊre mulig Ä bruke full attack og kaste sÄ mange vÄpen som man har attacks, og en fighter har minst 4 angrep allerede pÄ 16. level). Dessuten mÄ det vÊre mulig Ä bruke samme free action pÄ nytt igjen, med unntak av spells og supernatural abilities (som beskrevet i Rules of the Game).

Blir det helteit hvis vi sier maks 4 free actions pr runde? Jeg synes det er best Ä ha et fast tall for alle. Ikke avhengig av level, DEX eller WIS for eksempel.

fubar
02.11.2004, 08:27
Hehe her poster vi om hverandre... les mitt forslag ovenfor.

4 free actions pr runde kan blir helt ekstremt mye...?

leon
02.11.2004, 10:50
Ok. Ny feil fÞlger:

Free actions per runde:
Man kan i utgangspunktet ta opp til 3 free actions per runde.

Unntak:
* Kun 1 spell, spell-like ability, eller supernatural ability med casting time lik free action per runde
* Quickdraw teller som 1 free action uansett hvor mange ganger den brukes i lÞpet av en runde

Dette vil begrense free actions som tar mye tid (quickened spells, turn undead, divine feats, etc), men samtidig har man muligheten til Ä slippe et vÄpen og kaste seg ned pÄ magen om det trengs.

NÄ fÞler jeg at jeg er inne pÄ noe :king:

mitrow
02.11.2004, 11:39
Vil det si at jeg ikke kan benytte Quicken spell og booste Str i samme runde?
:(

skli
02.11.2004, 12:02
Ok. Ny feil fÞlger:

Free actions per runde:
Man kan i utgangspunktet ta opp til 3 free actions per runde.

Unntak:
* Kun 1 spell, spell-like ability, eller supernatural ability med casting time lik free action per runde
* Quickdraw teller som 1 free action uansett hvor mange ganger den brukes i lÞpet av en runde

Dette vil begrense free actions som tar mye tid (quickened spells, turn undead, divine feats, etc), men samtidig har man muligheten til Ä slippe et vÄpen og kaste seg ned pÄ magen om det trengs.

NÄ fÞler jeg at jeg er inne pÄ noe :king:

Hvis ikke dette favoriserer fightere, sÄ vet ikke jeg....

leon
02.11.2004, 12:03
Men... slutt Ä vÊr sÄ negativ og kom med forslag da! Jeg prÞver nÄ i hvert fall!

skli
02.11.2004, 12:07
Har sagt det tidligere, opp til DM og avgjÞre ved bruk av skjÞnn ved alle anledninger. Ingen diskusjon.

leon
02.11.2004, 12:56
Men vi vet jo alle sammen at det blir diskusjoner. Etterhvert som dere blir hÞyere og hÞyere level, sÄ blir det flere og flere free actions. Allerede har Erik sagt dette:

Vil det si at jeg ikke kan benytte Quicken spell og booste Str i samme runde?Og jeg har i utgangspunktet ikke noe svar. Lager vi noen regler pÄ dette sÄ blir det sÄ mye, mye enklere.

Hvorfor mener du at forslaget mitt favoriserer fighters? Pga Quickdraw?

mitrow
02.11.2004, 13:44
Hva med Ä lage en egen tread hvor folk kan komme med negative utbrudd og andre negative innfall :)

Litt slik sutre-corner pÄ en mÄte. Da selvsagt uten krav i noen retninger.

SÄ kan vi innfÞre en regel om at innlegg mÄ besvares med konkstruktive forslag om en ikke er enig :)

mitrow
02.11.2004, 13:48
NÄr en benytter en feat for Ä fÄ free action synes jeg den skal telle som ekstra i forhold til en standard free action.

Men skjÞnner utfordringen, ..... Booste Strenght til meg er jo en Domain power som er en supernatural ability i tillegg, noe som ikke er SÅ enkelt Ä fÄ tak i. Det kan liksom ikke velges av hvem som helst som en feat kan....

hmm...... :)

skli
02.11.2004, 14:04
ok,

poenget mitt var ikke Ä henge ut noen, for all del, svÊrt bra at sÄ mange er ivrige og kommer med positive forslag. Eneste er at dette er ett noget komplekst tema som vi ikke klarer Ä svise inn pÄ i enkel regel. Derfor mener jeg det er opp til DM ved hver anledning.

Btw, jeg kan godt opprette en egen thread hvor jeg kan legge alle mine sutre-meldinger.....

Betyr dette at man mÄ ha Qick Draw dersom man skal kaste 2 kniver i runden (base att 6+)? Men pil og bue gÄr utenom disse reglene?

Forslag:
Man kan ta sÄ mange free actions i en runde man lyster, men kun en av hver type. Med type menes: move-relatert, mind-relatert, spell-relatert, etc.

fubar
02.11.2004, 14:15
Var mitt forslag helt pÄ jordet? Jeg synes fremdeles det var et godt forslag...?

mitrow
02.11.2004, 14:23
Enig. En X-relatert free action pr runde som Eskild sier.
Om en har ekstra feat eller spells som gÄr pÄ dette med fri-action, sÄ Þkes den i takt med beskrivelsen pÄ featen. Ellers blir det jo dumt Ä ta feats osv.
Eks Ratli, han benytter EN spell relatert free action i og med at han har FEAT for quicken spell. EN Supernatural free action for boosting av strenght (domain power) og en free action for Ä bytte vÄpen med FEAT quick draw (om han hadde det)

Dette vil kunne fungere. Merk at 2 av de free actions krever at en mÄ benytte Feats og Domain for Ä fÄ de. Ergo har han pÄ en mÄte betalt for de :)
Normal person hadde hatt 0.

leon
02.11.2004, 14:41
Betyr dette at man mÄ ha Qick Draw dersom man skal kaste 2 kniver i runden (base att 6+)? Men pil og bue gÄr utenom disse reglene?Jupp. Slik er det i dag ogsÄ ;)

Var mitt forslag helt pÄ jordet?Nei det var sikkert bra, men det sÄ sÄ vanskelig ut :blackeye: Man mÄ definere alle free actions inn i kategorier. Det jeg foreslo var basert pÄ det du sa, men jeg prÞvde Ä lage en litt enklere vri :)

Vi kan godt endre litt pÄ det jeg sa, og skrive fÞlgende i stedet for det fÞrste unntaket:

* Maks 1 spell med casting time free action per runde
* Maks 1 spell-like ability per runde
* Maks 1 supernatural action per runde

Det er jo disse tre typene man har som er "magisk", og ved nÊrmere ettertanke sÄ bÞr dette vÊre mulig for at f.eks. Divine Metamagic skal kunne fungere ;)

Jeg mener at Quickdraw skal vÊre et unntak, ellers blir bue mye bedre enn thrown weapons.

Hva tror dere?

fubar
02.11.2004, 15:03
Nei det var sikkert bra, men det sÄ sÄ vanskelig ut :blackeye: Man mÄ definere alle free actions inn i kategorier. Det jeg foreslo var basert pÄ det du sa, men jeg prÞvde Ä lage en litt enklere vri :)

Men det er jo ikke sÄ mange forskjellige free actions? Poenget er Ä gjÞre det mest mulig riktig ut ifra hvor omfattende en free action er...

Å hoppe opp fra prone som free action med tumble check 35 er f eks ganske heftig... kategori C?

etc

lynx
02.11.2004, 15:16
Hmm .. Angrer litt pÄ at jeg skrev det om max en magi-relatert free action pr. runde. Hva med Ä si det sÄ enkelt som at:

Max 3 free actions pr runde, uansett .........

Jo enklere regler jo bedre mener nÄ jeg.

leon
02.11.2004, 15:34
Men det er jo ikke sÄ mange forskjellige free actions? Poenget er Ä gjÞre det mest mulig riktig ut ifra hvor omfattende en free action er...

Å hoppe opp fra prone som free action med tumble check 35 er f eks ganske heftig... kategori C?Det er nettopp dette jeg mener med Ä lage enkle regler. Hvis det blir for vanskelig sÄ blir vi sittende Ä lure pÄ hvilken kategori ditten og datten tilhÞrer osv.

Jeg prÞver igjen med en blanding fra flere forslag her:

Man kan ta opp til 3 free actions per runde.
Man kan ikke gjÞre samme type free action 2 ganger i lÞpet av en runde.
Quickdraw teller som 1 free action selv om man gjÞr det flere ganger.

Med "type" free action menes f.eks: spell, spell-like ability, supernatural ability, move action, attack action, etc.

Puh! :compress:

leon
02.11.2004, 15:39
HÄhÄ. DM'n leser fornÞyd over posten sin et par ganger og fingrer med dommerklubba :toothy9:

fubar
02.11.2004, 16:01
Eksempler feats med free actions:

Quick Draw
Quicken Spell
Rapid Reload
Quicken Turning
Arcane Strike
Divine Metamagic (denne i kombinasjon med Quicken Spell er jo kanskje et ekstremt eksempel)

Jeg kom til Ä tenke pÄ en ting: Hva med alle feats som gir ekstra angrep i hytt og pine? Det er jo nesten ingen begrensninger for hvor mange ganger man kan slÄ i en runde...? Dette kalles ikke for free actions, men mÄ sammenlignes....!

En fighter med 18 i dex har f eks fÞlgende feats:

Combat Reflexes (opptil 5 AoO pr runde)
Great Cleave (opptil ? ekstra angrep pr runde...)

La oss si han har 2 angrep fra fÞr i tillegg...

Man kan jo slÄ 4-5-6-7 ganger pr runde ?

mitrow
02.11.2004, 16:03
Det er jo det jeg sier. Han fÄr ekstra ting pÄ bakgrunn av at han benytter feats. Han kan da ikke fÄ i tillegg en masse ekstra Free actions.

Derfor synes jeg Thomas sin regel er bra om at en har maks en free actions i hver kategori + de evt feats en har "ekstra free actions" pÄ

skli
02.11.2004, 16:13
Det er nettopp dette jeg mener med Ä lage enkle regler. Hvis det blir for vanskelig sÄ blir vi sittende Ä lure pÄ hvilken kategori ditten og datten tilhÞrer osv.

Jeg prÞver igjen med en blanding fra flere forslag her:

Man kan ta opp til 3 free actions per runde.
Man kan ikke gjÞre samme type free action 2 ganger i lÞpet av en runde.
Quickdraw teller som 1 free action selv om man gjÞr det flere ganger.

Med "type" free action menes f.eks: spell, spell-like ability, supernatural ability, move action, attack action, etc.

Puh! :compress:

Synes denne hÞres bra ut.

fubar
02.11.2004, 17:24
Helt ok for meg hvis alle synes den er grei :)

Hva regnes domain power som? F eks Strength domain power og charm domain power? Minner mest om spell-like abilities...?

mitrow
02.11.2004, 17:35
Er nok en supernatural ability :)

fubar
02.11.2004, 17:43
Er nok en supernatural ability :)

Vet du dette?

fubar
02.11.2004, 17:47
Ah... det stÄr under Strength Domain i PHB...

Men det stÄr ingenting under Charm Domain... skal jeg regne dette som en supernatural ability ogsÄ? Eller minner den for mye om Eagle's Splendor?

Jeg leste om special abilities pÄ s. 180 i PHB, og fant ut at det lignet mest pÄ spell-like ability...?

mitrow
02.11.2004, 17:50
Vil kalle de som er en free action Ä ta som en supernatural ability.

For noen powers sÄ er det jo beskrevet at det tar en standard action, eks pÄ Protection domain, men mener fortsatt at alle domain powers kommer av divine magic og er derfor supernatural. Ingen kan etterligne de med spells likevel om de er like noen spells. (de har jo ikke verbal, somatic eller componets som spells har)

Ikke vet jeg. Bare synser :)

skli
02.11.2004, 18:03
Hva er problemet?

Hvis det stÄr at det er en standard action sÄ er det en standard action, eller?

mitrow
02.11.2004, 19:11
Det er det jeg sier. at pÄ noen stÄr det at det er en standard action. Da er de en standard action. Andre er en free action supernatural som lenge det ikek stÄr noe annet?!

bones
02.11.2004, 19:16
enig med lovforslaget til DM. Greit Ä fÄ en klar og enkel regel pÄ dette. Viktig at dette ikke begrenser bruke av quickdraw og kastevÄpen, for det er allerede MYE dÄrligere enn bue.

skli
02.11.2004, 21:52
Det er det jeg sier. at pÄ noen stÄr det at det er en standard action. Da er de en standard action. Andre er en free action supernatural som lenge det ikek stÄr noe annet?!

PÄ Strenght Domain stÄr det jo at det er an supernatural ability som aktiveres ved en free action. Klarere blir det ikke ? ;)

Var det noen spesifikke ting du tenkte pÄ, Erik ?

mitrow
02.11.2004, 21:55
Nei, jeg sa bare til BjÞrnar at det stod pÄ domains powers hva det oftest er.
Enten free action eller standard action osv.
Deretter tenkte jeg pÄ der hvor det ikke stÄr som bjÞrnar sa. Der mener jeg at det burde supernatural ability pga at det er divine domain power. Det er ikke en spell, spell-like ability med verbal, somatic og material components eller lignende. :)

leon
03.11.2004, 08:18
Men det stÄr ingenting under Charm Domain... skal jeg regne dette som en supernatural ability ogsÄ? Eller minner den for mye om Eagle's Splendor? Det er en supernatural ability.

leon
03.11.2004, 08:21
Derfor synes jeg Thomas sin regel er bra om at en har maks en free actions i hver kategori + de evt feats en har "ekstra free actions" pÄSynes denne hÞres bra ut.Helt ok for meg hvis alle synes den er greienig med lovforslaget til DM

Bank, bank. Solgt! Jeg oppdaterer House Rules.

leon
03.11.2004, 08:40
Jeg kom til Ä tenke pÄ en ting: Hva med alle feats som gir ekstra angrep i hytt og pine? Det er jo nesten ingen begrensninger for hvor mange ganger man kan slÄ i en runde...? Dette kalles ikke for free actions, men mÄ sammenlignes....!Vi holder AoO's for seg selv. Der er reglene klare - begrensningene ligger i feats og DEX.

fubar
03.11.2004, 08:52
Det er en supernatural ability.

Den er grei!

Grunnen til at jeg begynte Ä lure var beskrivelsene av special abilites pÄ s. 180 i Player's Handbook. En spell-like ability har ingen verbal, somatic eller material components, og aktiviseres mentalt. NÄr jeg leser pÄ det nok en gang forstÄr jeg det som at en spell-like ability som oftest rett og slett er en navngitt spell. NÄr jeg sammenlignet med andre domains, sÄ fant jeg ut fÞlgende:

Luck domain: extraordinary power
Nobility domain: spell-like ability (selv om domain power ikke ligner pÄ en spell)
Halfling domain: extraordinary
Mentalism domain: spell-like ability (ikke spell)

Det jeg reagerer pÄ er at noen domain powers er spesifisert som spell-like abilites selv om det IKKE er en navngitt spell... jeg er litt forvirret..

Men de aller, aller fleste domain powers er supernatural abilities, sÄ vi kan jo godt si at det alltid er det sÄ lenge noe annet ikke er spesifisert?

fubar
03.11.2004, 09:02
Vi holder AoO's for seg selv. Der er reglene klare - begrensningene ligger i feats og DEX.

Jo, det er jo enklest Ä la AoO vÊre AoO og free actions vÊre free actions..
Det var bare en tanke som slo meg der og da.

Men diskusjonen gikk jo litt pÄ hva man logisk sett kunne rekke Ä gjÞre i lÞpet av en runde...? Og Ä ha quick draw feat og kaste 3-4 Þkser i runden er jo slettes ikke verre enn Ä slÄ 5-6 ganger i melee pga eventuelle cleave, AoO osv.

Man mÄ ha minst 2 feats for Ä ha cleave, og man mÄ ha minst 1 feat + bra DEX for Ä ha flere enn 1 AoO pr runde... Men plenty free actions kommer jo ikke av seg selv de heller? Man bruker feats osv pÄ det ogsÄ...

Det jeg mener er: Kanskje vi ikke skal vÊre sÄ strenge angÄende free actions heller...? MEN: jeg synes regelforslaget er bra!

Og bare for Ä drepe min egen argumentasjon fullstendig:

Man kan jo faktisk slÄ full-round attack, cleave, AoO osv og SAMTIDIG ta en god del free actions.. 6 travle sekunder ;)