PDA

View Full Version : Snakking i combat

leon
01.11.2004, 13:53
Dessuten sÄ kom jeg over (i gÄr altsÄ, da jeg snek meg vekk) noen regler som playtesters hos Wizards bruker, og der sto det fÞlgende:

Basic rules of tactical talk:

1: In combat, your PC may only speak on his or her turn. This stems from the idea that all PC actions are happening simultaneously and you wouldn't have a chance to respond to your friend's question until he finished asking it (on your next turn, basically).

2: In combat, you can say anything to could easily fit in your six-second turn (not timed, just a common sense ruling by the player and the DM). However, this may be done at the same time as your actions or by itself, but not done before or after the actions. For instance, you could call for healing at the same time as you step up and swing your sword, but there is not enough time in the turn to allow you to call for healing and then step up and swing your sword.

2a: Speech during combat (as mentioned above) may not be mixed with spellcasting unless the spell has no verbal components or is quickened.

3: Overly long speeches during combat can and will be interrupted by the DM if they run longer than your alloted time limit. The DM will simply inform you that your turn is over and you may continue your speech when your next turn comes around.

Kanskje fightene gÄr litt kjappere hvis ikke alle snakker i munnen pÄ hverandre? ;)

leon
01.11.2004, 14:04
Jeg tenkte pÄ et par smÄting som jeg glemte Ä nevne:

* En spiller kan bruke 2 ord som svar pÄ spÞrsmÄl, kommandoer, etc. F.eks: "ok", "ikke planer!", "healing fÞrst!", "herregud! drage?!?", "FAAEEEEN!", osv.

fubar
01.11.2004, 14:09
Kanskje fightene gÄr litt kjappere hvis ikke alle snakker i munnen pÄ hverandre? ;)

Jeg er enig! Og vi har jo egentlig innfÞrt regler (-50 xp osv) for Ä unngÄ dette. MEN... her nede i ToEE har vi hatt kniven pÄ strupen sÄ mange ganger at vi har vÊrt nÞdt til Ä snakke Äpent for Ä overleve. Likevel mener jeg vi godt kan teste snakkeforbud til helgen...? I og med at vi planlegger sÄ godt pÄ forhÄnd, sÄ vet vi jo sÄnn ca hva taktikken er for hver enkelt..

bones
01.11.2004, 14:14
Jeg er enig! Og vi har jo egentlig innfÞrt regler (-50 xp osv) for Ä unngÄ dette. MEN... her nede i ToEE har vi hatt kniven pÄ strupen sÄ mange ganger at vi har vÊrt nÞdt til Ä snakke Äpent for Ä overleve. Likevel mener jeg vi godt kan teste snakkeforbud til helgen...? I og med at vi planlegger sÄ godt pÄ forhÄnd, sÄ vet vi jo sÄnn ca hva taktikken er for hver enkelt..

ja enig! planlegging blir derfor enda viktigere og at alle gjÞr seg forstÄtt fÞr vi kaster oss inn i kamp. litt for ofte har ikke alle fÄtt med seg planen og vi blir stÄende Ä diskutere midt i fight. Det er bare tull!
men hva med muligheten for en liten time-out nÄr livet stÄr pÄ spill! 1 minutt til planlegging f. eks.

leon
01.11.2004, 14:51
men hva med muligheten for en liten time-out nÄr livet stÄr pÄ spill! 1 minutt til planlegging f. eks.NÄr det ser som mÞrkest ut, sÄ innvilges timeout (at the DM's discre... disgress... dish... ja, dere vet hva jeg mener) :)

jevel
01.11.2004, 15:24
Vi har hatt fokus pÄ dette leeenge, og jeg synes at de spillingene der vi klarer Ä holde oss mest mulig til denne holdnigen er de som har vÊrt mest effektive.

Problemet med denne regelen er jo at vi ofte gjÞr ting som ikke er spesielt gjennomtenkt, men det regner jeg med alle vet? Skal vi gjennomfÞre denne helt nazi sÄ mÄ alle sammen prÞve Ä tenke litt mer effektivt fÞr sin runde slik at vi unngÄr folk som lÞper inn i AOPs, kaster spells feil etc.

Men min mening er at vi skal prÞve Ä fÄ det til.

-KJ

lynx
01.11.2004, 19:50
I min erfaring er det lettere Ä tenke ut hva en selv skal gjÞre nÄr en ikke blander seg borti alt det de andre gjÞr :clown:

SÄ jeg stemmer for at vi prÞver. Geldar kan uansett ikke si en pÞkk sÄ lenge han er i dyreform, sÄ jeg burde hatt drÞssevis av -50xp....

P.S. Hvor mange lvls skal jeg sette ned Thomas?

leon
01.11.2004, 20:01
P.S. Hvor mange lvls skal jeg sette ned Thomas?DM'en setter seg opp i stolen og kremter - synlig beÊret over Ä ha fÄtt en slik oppgave. "Et lite Þyeblikk" sier han "dette har jeg noen regler pÄ et sted." Han ser raskt over terningene og legger dem i rekkefÞlge mens han blar ÄndsfravÊrende i DM Guiden. Han tar en av d10 og kaster den lydlÞst. 4. Han teller med Þynene og plukker opp d20 som ligger som nr 4 i rekken. Han smiler evilly. "Skal vi se - her har vi noe" lyver han og kaster d20. 2. Helvete - hva er dette for noe da? Han kaster igjen. 1. Men i svarteste! Okay en til. 2. Kwtzrk!

DM'en ser irritert opp pÄ Anders og sier bryskt: "Det ble to levels! Men du knakk en fot og Þret ditt ble bitt av." Han begynner raskt Ä snakke med de andre for Ä overdÞve protestene fra Anders.