View Full Version : Skills og cross-class
Hva med Ă„ drite en lang en i cross-class skills?
Hva er grunnen til at f.eks. en barbar ikke kan spot like bra som en ranger, eller at en rogue ikke kan ride like bra som en druid??
Dette vil ikke ha noen stor innvirkning pÄ balansen i spillet.
Hva mener dere?
Enig i at det nok ikke vil ha noen innvirkning pÄ balansen hvilke skills som er class og hvilke som er cross-class.
Det er nok ingen dyp logikk bak valgene for hva som er hva. Jeg tror nok heller det er et spÞrsmÄl om "flavour". AltsÄ en mÄte Ä gjÞre hver class litt sÊregen.
Men det hadde neppe vÊrt noe problem for "game balance" Ä ha individuelle lister for hvilke skills som er class og hvilke som er cross-class, sÄ lenge de er logisk basert pÄ personlighet og er godkjent av DM.
Tror vi har hatt en diskusjon pÄ dette temaet fÞr, som endte opp med at vi beholdt alt slik det er.
Mulig det, husker ikke...
Men poenget mitt var Ä gÄ helt bort fra cross-class skills, og heller la alle vÊre class skills. Kan ikke se noen grunn for at enkelte skal ha vanskelig for Ä lÊre enkelte ting. Det hÞrer ikke hjemme noe sted.
Alle er vi smÄ noobs som kan lÊres opp til hva som helst ;)
Da tror jeg vi fÄr et balance-problem. Ville blitt hÞyere skills pÄ oss PCs i forhold til omgivelsene og i forhold til challenge-rating.
Trekk fra 2 skill points pr level eller no slikt da. Er ikke vanskelig Ä fÄ det til.
Ikke for Ä vÊre frekk, men det var en veldig dÄrlig lÞsning.
Ta feks en helt vanlig dverg fighter med normal int. Han har med dagens regler to skill pts pr lvl. Minus to pr lvl gir null skill pts pr lvl. Da er det lite hjelp for ham at alle skills er class skills.
Var bare ment som ett eksempel, Anders.
PrĂžv Ă„ vĂŠre litt konstruktiv, please....
Hva med fĂžlgende lĂžsning da:
En character har x antall class-skills i dag, f.eks. har Fighters 7 class-skills. Disse class-skills kan fordeles slik character fĂžler passer best for sin character.
Ikke for Ä vÊre frekk, men det var en veldig dÄrlig lÞsning.
Ta feks en helt vanlig dverg fighter med normal int. Han har med dagens regler to skill pts pr lvl. Minus to pr lvl gir null skill pts pr lvl. Da er det lite hjelp for ham at alle skills er class skills.
Min +1 (som alltid)
Likevel en dÄrlig deal.
Sorry, jeg syns ikke dette er noe problem, selv om jeg er enig i at det kan virke ulogisk. Men skulle vi rettet pÄ alt som er ulogisk sÄ har vi en evighetsjobb foran oss. Jeg syns ogsÄ det er surt noen ganger Ä svi av to slots for Ä bli bare litt bedre i noe jeg syns min person burde kunne lÊre seg lett. Men vi fÄr heller fremheve og skryte av de egenskapene vi har satset vÄre surt tiltrengte slots pÄ. F.eks. sier Egleb "Ja jeg er fighter, men jeg er en klÞpper pÄ diplomati likevel."
Noen andre som har tanker rundt dette?
Jeg mener fortsatt at det hadde vĂŠrt kjekt om vi kunne fordelt class-skills slik at de passer character'n.
Noen andre som har tanker rundt dette?
Jeg mener fortsatt at det hadde vĂŠrt kjekt om vi kunne fordelt class-skills slik at de passer character'n.
Samtidig har vi jo snakket om Ă„ "rendyrke" raser og klasser.
Jeg mener vi skal holde oss til Player's - i hvert fall for Þyeblikket. Hvis vi om en stund bestemmer oss for Ä begynne Ä gjÞre endringer pÄ "rendyrkingen" vÄr, sÄ er jeg 100% enig i dette forslaget:
En character har x antall class-skills i dag, f.eks. har Fighters 7 class-skills. Disse class-skills kan fordeles slik character fĂžler passer best for sin character.
Jeg mener hvertfall at det kan bli bedre role-playing dersom personene har skills som stÄr i stil med personligheten deres.
Men vi fÄr holde oss til Players enn sÄ lenge ;)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.