PDA

View Full Version : Hesteregler

leon
19.09.2005, 09:19
Ride, ride ranke
hesten heiter Blanke

Ja eller rules da pÄ engelsk:

NÄ har jeg lest alle RotG artiklene flere ganger, og dessuten trÄklet meg gjennom PHB. Konklusjonen min er at reglene sier fÞlgende:

* Fight along with mount; Selv om jeg mente noe annet pÄ siste spilling, sÄ ser det ut til at bÄde hesten og rytteren kan gjÞre et full attack uten penalties samtidig med Ride DC 10.

* Et move for hesten teller ogsÄ som et move for rytteren. Dvs at hvis hesten gjÞr et half-move, sÄ kan rytteren (og hesten for den saks skyld) gjÞre et melee attack enten fÞr eller etter movement. GjÞr hesten et full-move sÄ kan verken rytteren eller hesten gjÞre melee attacks, men ranged er selvsagt lov (med minuser).

* Mens hesten mover, sÄ er det et utall av actions man kan gjÞre - bÄde move actions som f.eks. lade crossbow eller gjÞre klar skjoldet, og standard actions som f.eks. drikke potion, eller ta en total defence. Man kan tilogmed gjÞre full-actions - mer om dette i RotG.

* Act as single unit; reach og ranged attacks fra hvilken som helst rute, evt. AoO pÄ bÄde rytter og hest, etc.

* Mounting/dismounting; Man mÄ gÄ ut av eller inn i ruta der hesten stÄr. Dette kan gjÞres som et 5-foot step, eller som en del av normal movement.

SÊrlig det fÞrste punktet revolusjonerer nytten av krigstrente hester! Og krigstrente worger for den del... Jeg er fortsatt usikker pÄ om det ikke burde vÊrt en attack penalty eller lignende nÄr bÄde hest og rytter angriper, men hestene er jo faktisk trent for battle, og man mÄ jo kunne Ä ri (DC 10) for Ä fÄ det til. Kanskje bare DC'n burde vÊrt hÞyere?

Eller kanskje vi skal bare hÞre pÄ Wizards og la det bli som de har tenkt? ;)

mitrow
19.09.2005, 10:31
HÞr pÄ wizards :)

fubar
19.09.2005, 11:11
woohoo horse mayhem!

Kan jeg ta en drive-by-attack mens bilen tar en overrun og trample? I samme runde?
:iroc:

bones
19.09.2005, 11:27
i tillegg er jo handle animal et must for alle med hest. Da kan jeg f. eks. springe rundt Ä heale mens hesten tar seg av slÄssinga.

og med alle disse triksene er det bare Ä innse at hestene er mye bedre enn oss i fight :) forelÞpig i hvert fall.

leon
19.09.2005, 11:43
Kan jeg ta en drive-by-attack mens bilen tar en overrun og trample? I samme runde?Du har jo noen ranks i Drive, men du trenger en rank eller to i Handle Car ;)

leon
19.09.2005, 11:52
Fra spÞk til alvor: Eovigald har makset ut bÄde Ride og Handle Animal, og har dessuten tatt Ride-by-attack, sÄ fra nÄ av gÄr han aldri av hesten med mindre det er hÞyst nÞdvendig (sove pÄ inn, ned i gruve, pÄ do, etc).

Det Ä fÄ tak i en krigshest er uten tvil den aller, aller beste investeringen low-levels kan gjÞre. Man fÄr bedre move, +1 to hit (melee), og ikke minst en krigsmaskin av dimensjoner!

fubar
19.09.2005, 12:25
Yup, og for Ä fÄ Ride By Attack, mÄ du ha Mounted Combat...

Og Mounted Combat stÄr ihvertfall hÞyt pÄ lista til Jimi pÄ neste level! (hesten hans ble jo nesten slÄtt ihjel...)

Mounted Archery er ogsÄ kjekt, men den gjelder kun nÄr hesten tar en double move eller mer...

mitrow
19.09.2005, 12:34
hmmm.... greit at vi ikke har brukt noe mye hester tidligere, og jeg skjÞnner at det kan vÊre enkelt Ä ta i bruk hester som drapsmaskiner i og med at vi er litt pinglete selv. MEN er ikke dette litt av de samme diskusjonene som vi hadde med D&D om Ä finnne flest mulig plusser osv?
Hvis det er det sÄ tror jeg at Randon ikke er sÄ gira pÄ hest og heller vil komme seg inn til nÊrmeste by for Ä tappe Þl :)

skli
19.09.2005, 12:35
Vi hÞrer vel pÄ Wizards, men jeg mener DC er litt lav. Øke til 15?

Men da mÄ vi regne med Ä fÄ skikkelig bank av neste orkepatrulje med worgs.....

mitrow
19.09.2005, 12:55
:(

NÄ mÄ vi ikke starte men en ny regel-rytter diskusjon igjen.

Mitt forslag er fÞlgende - hester blir redde i fight og kan ikke benyttes sÄ lenge de ikke er warhorses. Er det warhorses kan de benyttes i fight med gjeldende ridingskills-sjekks.
Hester kan ikke angripe sÄ fremt de ikke blir angrepet selv, eller blir styrt til Ä angripe (dvs at rytter fÄr ikke sine angrep)
Da er det mer natrulig og likt som vorgene og orcene. Synes det da blir mer Ringenes herre setting. Var vel ikke mange hester som angrep under slagene i ringens herre heller akkurat.
Tror nesten ikke jeg har sett/hÞrt om at hester angriper i tillegg til de som sitter opp pÄ de. var i alle fall ikke vanlig i ridder-turneringer osv sÄ vidt jeg vet.

:)

fubar
19.09.2005, 12:58

NÄ mÄ vi ikke starte men en ny regel-rytter diskusjon igjen.

Mitt forslag er fÞlgende - hester blir redde i fight og kan ikke benyttes sÄ lenge de ikke er warhorses. Er det warhorses kan de benyttes i fight med gjeldende ridingskills-sjekks.
Hester kan ikke angripe sÄ fremt de ikke blir angrepet selv, eller blir styrt til Ä angripe (dvs at rytter fÄr ikke sine angrep)
Da er det mer natrulig og likt som vorgene og orcene. Synes det da blir mer Ringenes herre setting. Var vel ikke mange hester som angrep under slagene i ringens herre heller akkurat.
Tror nesten ikke jeg har sett/hÞrt om at hester angriper i tillegg til de som sitter opp pÄ de. var i alle fall ikke vanlig i ridder-turneringer osv sÄ vidt jeg vet.

:)

Jeg synes det er ulogisk at hester biter... at de er trent opp til Ä sparke er ok.

mitrow
19.09.2005, 13:02
Har lest/sett pÄ film at hest kan sparke, men da bruker rytteren det som et angrep og fÄr ikke i tillegg gjÞre masse andre ting.
Noen mÄ jo styre dyret ogsÄ. Kan ikke si at hestene er sÄ intelligente at de fikser alt selv.
Da kunne vi jo bare ta animal handling sÄ har hestene fikset resten mens vi har stÄtt i bakgrunnen Ä sett pÄ evt healet? :)

fubar
19.09.2005, 13:05
Har lest/sett pÄ film at hest kan sparke, men da bruker rytteren det som et angrep og fÄr ikke i tillegg gjÞre masse andre ting.
Noen mÄ jo styre dyret ogsÄ. Kan ikke si at hestene er sÄ intelligente at de fikser alt selv.
Da kunne vi jo bare ta animal handling sÄ har hestene fikset resten mens vi har stÄtt i bakgrunnen Ä sett pÄ evt healet? :)

Er ikke ulogisk at en hest vet at han skal sparke orker/worger? Ihvertfall ikke hvis han fÄr beskjed om Ä angripe? "Attack".. men jeg snakker om nÄr rytteren er pÄ sin plass... Ä fÄ hesten til Ä angripe alene, burde kreve en hÞy DC ja

leon
19.09.2005, 13:26
Jeg er helt enig i at hestene nÊrmest blir som overkill Ä regne. Den som har hest vil ha en KJEMPEfordel nÄr det blir battle. Dette gÄr ogsÄ, som Eskild sier, motsatt vei. Det blir ikke moro Ä mÞte pÄ orker pÄ worger igjen. Dessuten er det latterlig enkelt Ä krige pÄ hest/worg.

MEN er ikke dette litt av de samme diskusjonene som vi hadde med D&D om Ä finnne flest mulig plusser osv?Jo, men pÄ et litt lavere nivÄ. Cluet er at man skal holde seg til characteren nÄr man utvikler personene videre etterhvert som man gÄr opp i level. Det er naturlig at f.eks. Ludo er god til Ä ri, for han kommer fra et sted der de avler opp hester. Det er ogsÄ naturlig at Eovigald utvikler ride-evnene sine, for hans hÞyeste Þnske er Ä bli ridende vakt. Etc.

Som vi har sagt fÞr, sÄ mÄ fokuset pÄ selve rollespillingen vÊre stÞrst. Men man mÄ jo overleve i tillegg, sÄ combat er en god nummer to. Det kan vÊre vanskelig Ä huske denne prioriteringen etter at man har opplevd et par battles der marginene har vÊrt hÄrfine. Men vi vil ikke tilbake dit vi var. Jeg mener for eksempel at featen Power Attack burde vÊrt fjernet i vÄr verden. Ingen av dere har det sÄvidt jeg vet, og det er bra. Jeg har med vilje latt vÊre Ä bruke den pÄ bÄde orker og NPC'er som egentlig har denne.

Apropos rollespill, sÄ er det veldig opp til dere selv hvor mye av spillinga som skal gÄ med pÄ dette. Jeg synes alle gjÞr en fabelaktig jobb for tiden. Hvis dere vil ha mer rollespilling, sÄ bruker dere mere tid f.eks. i Methraith pÄ Ä snakke med folk og Ä gjÞre forskjellig. Vil dere ha mer battle, sÄ er det bare Ä oppsÞke farer ;)

Vi hÞrer vel pÄ Wizards, men jeg mener DC er litt lav. Øke til 15?

Men da mÄ vi regne med Ä fÄ skikkelig bank av neste orkepatrulje med worgs.....Jepp og jepp.

Men uansett er dette er et dillemma. Det blir masse mere skade overalt, men dere tÄler like forbanna lite... :!:

leon
19.09.2005, 13:28
Oj - her skjer det masse mens jeg skriver gitt ;)

leon
19.09.2005, 13:33
Det er jo mulig Ä si f.eks:

Full attack pÄ en hest er 1 kick
DC for at hest og rytter skal angripe samtidig er 20.

Da har vi begrenset muligheten for at gud og hvermann angriper dobbelt i hver runde, og vi har begrenset hestenes firepower. Dette vil ogsÄ forhindre Orker/Worger Ä gjÞre masse dobbeltattack, for de vil nok slite litt med Ä klare DC 20.

leon
20.09.2005, 14:06
Eller hur?

skli
20.09.2005, 14:56
HÞres greit ut

mitrow
20.09.2005, 16:06
StÞtter det forslaget med DC20 ja.
Blir mer realistisk :)

fubar
20.09.2005, 16:36
jup!

jevel
21.09.2005, 00:49
Problem nr. 1:

Mangel pÄ healing. Jeg har til dags dato etter lvl 1 sÄ godt som aldri gÄtt inn i kamp med 100% HP.

Problem nr. 2:

Vi prÞver Ä legge mer vekt pÄ rollespill, noe som igjen gjÞr at vi sliter i kamp. Det er en ting Ä droppe magi og prestehealing, men jeg tror nesten vi bÞr ta oss noen dager og samle inn nok urter til Ä vare et par kamper....

Problem nr. 3:

Utstyr! Vi mÄ ta oss tid til Ä utstyre oss skikkelig. Vi mÄ ogsÄ lage en lÞsning for "superklubba".

Norne er SVÆRT lite lysten pÄ Ä gi den fra seg, men foreslo sist en lÞsning der jyplingen fÄr lÄne den annenhver dag. Det synes Norne at er svÊrt sÄ generÞst nÄr det tross alt var han som tok den med MOT alle andres hÞylytte protester. Ringen ble gitt til Apalder av Gandalf, som ikke visste at Norne faktisk hadde klubba i backpacken hele tiden.

Problem 4:

ALT for lenge mellom hver spilling. Vi MÅ fÄ til Ä spille regelmessig. Jeg merker STOR forskjell pÄ min innlevelse og engasjementet hos andre nÄr vi spiller ofte kontra slik det har vÊrt i det siste.

SPILLEHELG GODDAMMIT!!!! angry9:

-KJ

skli
21.09.2005, 01:05
Det er jo mulig Ä si f.eks:

Full attack pÄ en hest er 1 kick
DC for at hest og rytter skal angripe samtidig er 20.

Da har vi begrenset muligheten for at gud og hvermann angriper dobbelt i hver runde, og vi har begrenset hestenes firepower. Dette vil ogsÄ forhindre Orker/Worger Ä gjÞre masse dobbeltattack, for de vil nok slite litt med Ä klare DC 20.

For Ä gjÞre forvirringen total:

Dette er Ride DC 20 for "Attack with warhorse" ?

Det er noe annet enn Hande Animal check (opprinnelig DC 10), "make animal perform trained task, like have a wardog "attack"" ?

Eller er skal det vÊre DC 20 pÄ begge?

skli
21.09.2005, 01:12
Problem nr. 1:

Mangel pÄ healing. Jeg har til dags dato etter lvl 1 sÄ godt som aldri gÄtt inn i kamp med 100% HP.

Problem nr. 2:

Vi prÞver Ä legge mer vekt pÄ rollespill, noe som igjen gjÞr at vi sliter i kamp. Det er en ting Ä droppe magi og prestehealing, men jeg tror nesten vi bÞr ta oss noen dager og samle inn nok urter til Ä vare et par kamper....

Problem nr. 3:

Utstyr! Vi mÄ ta oss tid til Ä utstyre oss skikkelig. Vi mÄ ogsÄ lage en lÞsning for "superklubba".

Norne er SVÆRT lite lysten pÄ Ä gi den fra seg, men foreslo sist en lÞsning der jyplingen fÄr lÄne den annenhver dag. Det synes Norne at er svÊrt sÄ generÞst nÄr det tross alt var han som tok den med MOT alle andres hÞylytte protester. Ringen ble gitt til Apalder av Gandalf, som ikke visste at Norne faktisk hadde klubba i backpacken hele tiden.

Problem 4:

ALT for lenge mellom hver spilling. Vi MÅ fÄ til Ä spille regelmessig. Jeg merker STOR forskjell pÄ min innlevelse og engasjementet hos andre nÄr vi spiller ofte kontra slik det har vÊrt i det siste.

SPILLEHELG GODDAMMIT!!!! angry9:

-KJ

1. Healing kommer til Ä bli ett stÞrre og stÞrre problem, slik dere fiser opp i level. Bra at dere kaster sÄ rÊvva HP ;)

2. Jeg kan godt samle urter, men vi har det kanskje for travelt akkurat nÄ.....

3. Jeg visste ikke at du hadde tilbudt dette. Skjedde det pÄ siste spillinga? Uansett er Aramil ganske sÄ forsiktig med Ä anbefale at de som trekker vÄpen mot sine egne, skal utstyres med slike kraftige saker. Norne mÄ love pÄ tro og Êre at han aldri skal trekke vÄpen mot andre i partyet igjen!

4. NÄ har det vel vÊrt litt sommerferie og greier. Ut fra planen er det jo spilling annenhver fredag fremover.

Men helgespilling hadde vÊrt saker ;)

leon
21.09.2005, 08:30
Problem nr. 1:
Problem nr. 2:
Problem nr. 3:
Problem 4:
+ spillehelgNummer 1 - 3 er mye opp til dere. Encounters justeres selvsagt etter nivÄet vi spiller pÄ (dvs stort sett uten magi, ingen superplusser pga sjefs-feats/prestige classes og delvis mangel pÄ sjefsutstyr). Encounteren pÄ siste spilling hadde nok gÄtt mye bedre hvis dere bare hadde fulgt gode rÄd...

Nummer 4: Synes du det er for lite med annenhver helg? For det er ratioen vi har hatt i det siste som du sier. Hvis du mener vi skulle ha spilt mens jeg og Anders hadde nyfÞdte barn, eller mens halvparten var pÄ ferie, sÄ lurer jeg pÄ hvordan det skulle ha foregÄtt...?

Spillehelg vil det bli. Men jeg er som sagt avhengig av litt barnepass. Det er ikke like enkelt Ä bare bli borte en hel helg lenger, men besteforeldrene er sÄ fryktelig opptatte for tiden med naustbygging og andre smÄting. Jeg prÞver sÄ godt jeg kan, men inntil videre spiller vi annenhver helg som vanlig. Tro meg - jeg vil ha spillehelg jeg ogsÄ!

skli
21.09.2005, 08:54
Tilbake til Hestereglene:

For Ä gjÞre forvirringen total:

Dette er Ride DC 20 for "Attack with warhorse" ?

Det er noe annet enn Hande Animal check (opprinnelig DC 10), "make animal perform trained task, like have a wardog "attack"" ?

Eller er skal det vÊre DC 20 pÄ begge?

DC 20 pÄ begge?

leon
21.09.2005, 09:13
Jeg er med pÄ det! :)

jevel
21.09.2005, 11:14
Nummer 4: Synes du det er for lite med annenhver helg? For det er ratioen vi har hatt i det siste som du sier. Hvis du mener vi skulle ha spilt mens jeg og Anders hadde nyfÞdte barn, eller mens halvparten var pÄ ferie, sÄ lurer jeg pÄ hvordan det skulle ha foregÄtt...?

Spillehelg vil det bli. Men jeg er som sagt avhengig av litt barnepass. Det er ikke like enkelt Ä bare bli borte en hel helg lenger, men besteforeldrene er sÄ fryktelig opptatte for tiden med naustbygging og andre smÄting. Jeg prÞver sÄ godt jeg kan, men inntil videre spiller vi annenhver helg som vanlig. Tro meg - jeg vil ha spillehelg jeg ogsÄ!

Punkt 4 var nok en generell bemerkning basert pÄ Þnske om spilling hver tirsdag, torsdag og sÞndag fra min side... :)

Men det er frustrerende at min hobby skal avhenge av dine foreldre! ;)

Fra spÞk til (H)alvor:

Jeg visste ikke at du hadde tilbudt dette. Skjedde det pÄ siste spillinga? Uansett er Aramil ganske sÄ forsiktig med Ä anbefale at de som trekker vÄpen mot sine egne, skal utstyres med slike kraftige saker. Norne mÄ love pÄ tro og Êre at han aldri skal trekke vÄpen mot andre i partyet igjen!

Norne trakk ikke vÄpen. Han gÄr med det i hÄnda hele tiden. Det at enkelte bestemte seg for Ä bruke makt for Ä ta fra ham noe som er rettmessig hans og har vÊrt forfedrene hans sitt i Ärhundrer, se det synes jeg ikke man skal anklage ham for.

At man i tillegg synes at det er greit at tre mann (evt. en mann og to fjortiser) kaster seg over minstemann i partyet, se det synes jeg lukter feigis.

:toothy5:

-KJ

leon
21.09.2005, 11:29
At man i tillegg synes at det er greit at tre mann (evt. en mann og to fjortiser) kaster seg over minstemann i partyet, se det synes jeg lukter feigis.Knegg :D

skli
21.09.2005, 12:34
Norne trakk ikke vÄpen. Han gÄr med det i hÄnda hele tiden. Det at enkelte bestemte seg for Ä bruke makt for Ä ta fra ham noe som er rettmessig hans og har vÊrt forfedrene hans sitt i Ärhundrer, se det synes jeg ikke man skal anklage ham for.

At man i tillegg synes at det er greit at tre mann (evt. en mann og to fjortiser) kaster seg over minstemann i partyet, se det synes jeg lukter feigis.

:toothy5:

-KJ

Trakk ikke vÄpen....det var kanskje en uttryksmÄte, din pedante kverulant ;)
Vi kastet oss ikke over deg, eneste jeg prÞvde pÄ var Ä ta ut mace'n fra backpacken.

Enkelte mÄ ha det inn med teskje......

jevel
21.09.2005, 13:01
Teskje eller greataxe? Samma ulla. :P

-KJ

fubar
21.09.2005, 16:49
Teskje eller greataxe? Samma ulla. :P

-KJ

Haha! "Det er noen som mÄ ha det inn med Þks!" :cheers:

skli
21.09.2005, 17:39
Didn't even see it coming ;) selv om jeg egentlig ba om den.

jevel
21.09.2005, 18:41
:angel8:

-KJ