PDA

View Full Version : 13.januar 2006

leon
14.01.2006, 14:43
First, the history lesson:

In Third Age 1409, Bree was razed to the ground by the armies of the Witch-King. Its inhabitants were forced to flee before the coming of the armies. Led by wizards Gandalf the Grey, they found temporary refuge across the Branduin in Sirgalë. Relatively few lost their lives; with aid from from the king and the Elves, the Bree-landers survived the ensuing winter easily.

I dag:

Tid for ettertanke
Fellowship er hardt skadet etter fighten med Shirif, og den eneste oppegÄende, Jimi, slenger alle overlevende pÄ hestene og rir hjemover. Han rir opp til Borgermesteren, og der samles partyet. Aramil bruker sine overlegne healing-skills i lÞpet av natten, og alle er pÄ fÞttene neste morgen. Flesteparten er fortsatt ganske skamslÄtt i dobbel betydning, og derfor mottaes Aramils forslag om Ä fortsette leging av sÄr med takk og noen mutte nikk.

Stol pÄ oss!
PÄ formiddagen kommer borgermesteren innom for Ä slÄ av en prat. Han prÞver en siste gang Ä spÞrre om det ikke er lurest at Storm Star blir utlevert til Lord Zakis. Dere overtaler ham igjen. Rory visste vel egentlig allerede hva dere kom til Ä svare, sÄ han var ikke kranglete. Han avsluttet samtalen med Ä si at han hÄper dere vet hva dere gjÞr, og at han legger sin lit til at dere har kontroll pÄ situasjonen. Dere prÞver Ä holde igjen blÞdningene mens dere sier "Stol pÄ oss" med et litt anstrengt men beroligende smil.

For tidlig orkeavgang
Litt utpÄ formiddagen sÄ bestemmer de uskadde i partyet seg for Ä vÊre med pÄ krigsforberedelsene. De bestemmer seg for Ä prÞve Ä lage noen barrikader i hÞyden slik at de har noe Ä trekke seg tilbake til. De tar en rask rekognosering, og rekker og si: "Kanskje vi skulle ha..." fÞr de blir avbrutt av et godt gammeldags kaillkauk: "ORKENE KOOOOOOMMMEEEEEERR!" Markene sÞr for byen er dekt av orker, Uruk-Hai, worgriders, leiesoldater og et par svÊre katapulter.

Feige lag
Partyet samler seg med resten av kavalriet, og prÞver Ä fÄ oversikt over hÊrstyrkene pÄ begge sider. Det viser seg rett og slett Ä vÊre feige lag, og omvalg er ikke aktuelt. Styrkene i Bree teller tilsammen 700 mann, hvorav 500 peasants, 100 puny halflings med crappy move og 100 vakter til hest (inkl Fellowship) som er relativt l33t (altsÄ elite). Men det spekuleres litt hvor l33t de likevel er nÄr de treffer tilsammen 1050 fiender. OrkehÊren bestÄr av 700 orker, 100 worgriders (l33t), 100 Uruk-Hai og 150 mercenaries. Bree har funnet og pusset opp 2 Ballistae, mens orkehÊren ruller fram et par light catapults.

Phuiih! Her er det ingen vei utenom Battlesystem. Anders, som har utnevnt seg selv som dommer, stresser rundt med pappfigurer som en eiersyk treÄring hÞy pÄ sukker (jeg vet hva jeg snakker om), og det er bare sÄvidt at DM'n fÄr bestemme hvor orkehÊren skal stÄ. DM'n presiserer at tittelen "DM" stÄr hÞyest pÄ rangstigen uansett andre titler.

Dwarves, humans and elves did unite
Born to the world is adamantite
OrkehÊren rykker fram, og med kommer gode nyheter fra DM'n. Fra venstre flanke kommer forsterkninger i form av 100 alver til hest, 120 dverger fra BrÃÂčin-klanen og 80 rangers med bue. I tillegg dukker Ehwarik, bueskytteren som har vunnet Bree-mesterskapet i bueskytting tre Är pÄ rad, opp. Han har med seg tilsammen 80 menn med bue som plasserer seg selv trygt innenfor palisadene. Med ett lagene omtrent like, og spiriten stiger. Katapultene slynger kampesteiner mot byporten som ennÄ holder stand. Ballistaene skyter mot 200 orker som stormer fram med rambukker. First blood, men orkene presser pÄ framover. PÄ venstre flanke prÞver bueskytterne seg, men ingen av sidene nÄr fram med pilene. Bree-styrkene stÄr litt opp i hÞyden for Ä fÄ fordelene med higher ground, og mens orkene nÊrmer seg, sÄ runger Aramils klare stemme over slagmarken: "HOOOOOOOOOLD!". Like etter roper Randon forsiktig til alverytterne: "Chaaarge!?". Aramil kontrer med: "HOOOOOOOLD!" og mumler noen stygge pÄ alvisk til Randon.

Hemmelige vÄpen
Mens rambukken treffer dÞra hardt, sÄ sendes tilsammen 520 (80+80+100 x2) piler fra Bree-styrkene. Disse treffer relativt hardt, og flere orker dÞr. PÄ den hÞyre flanken sÄ svermer orker og mercenaries opp pÄ og over palisaden ved hjelp av stiger. Ehwarik gjÞr det han kan for Ä hindre dette, men likevel kommer et par hundre orker seg over og stÄr face-to-face med en del av bondehÊren. Gaten blir Þdelagt av rambukkene, og ogsÄ der mÞter orkene en annen del av bondehÊren. Uruk-Haiene kommer seg opp pÄ palisaden og finner frem buene. Den siste delen av orkene pÄ venstre flanke prÞver et charge i oppoverbakke mot dverger og alver. Det viser seg at orkene har med et hemmelig vÄpen, nemlig gong-gong-klokka. Denne blir slÄtt pÄ, og alle Bree-styrker mÄ ta morale-check. NÄr orkene kommer nÊrmere sÄ slÄr de igjen, og denne gangen gjÞr det utrolig mye skade pÄ alverytterne. Heldigvis viser det seg at Bree-styrkene ogsÄ har et hemmelig vÄpen, nemlig hobbitene. De skyter enormt treffsikkert, og tar utallige mengder med orker - ofte 50 pÄ bare en liten volley. Hobbitene gjemmer seg godt oppe i hÞyden, og blir beskyttet bÄde av dverger og Fellowship-ridderne.

Siste skanse
Uruk-Haiene kommer seg over palisaden, men Fellowship og resten av vaktene i Bree charger dem i flanken og gjÞr stor skade. Worgriderne stormer plutselig inn i battle, men blir tilintetgjort av hobbitene fÞr de i det hele tatt fÄr prÞvd Ä angripe noen. BrÃÂčin brÞler noen kommandoer til dvergehÊren pÄ venstre flanke som enten blir helt feil eller misforstÄtt. I hvert fall flytter dvergene pÄ seg og stiller seg i veien for flere andre avdelinger. De stÄr litt i veien, men likevel viser det seg Ä vÊre et sjakk-trekk; plutselig stÄr de perfekt oppstilt for et charge rett i flanken pÄ den stÞrste delen av orkehÊren som bÊrer klokka. Dverger og alver angriper denne hÊren samtidig, og det blir et sinnsykt clash. En del dverger og alver mister livet, men det stÄr igjen bare 20 orker. PÄ hÞyre flanke blir en av bondehÊrene "routed", og de lÞper livredde ut av battlefielden. An annen del av bÞndene angriper likevel hardt, og mange orker og bonder dÞr. De resterende pÄ begge sider er routed og lÞper livredde hver sin vei. Uruk-Haiene blir lett bytte for ridderne pÄ hÞyden over byen. Noen vakter mÄ bÞte med livet, men det er ytterst fÄ. Katapultene knuser ballistaene til pinneved, og gjÞr seg klar til Ä sende kampesteiner mot hobbitene. Heldigvis kommer steinene akkurat ikke fram. Plutselig sier orkene takk for seg og flykter for livet pÄ alle kanter. De 20 resterende pÄ venstreflanken slÄr en siste gang i klokka med devastating effect. Alle dverger og alle alver faller, mens de 20 siste orkene flykter for livet fÞr hobbitene fÄr mulighet til Ä sende en ny volley med piler.

Battle'n er over, og Fellowship har verket gjort skade eller tatt skade. Alt i alt sÄ gikk fighten veldig bra. Tapene ble minimale, og orkehÊren ble sendt pÄ dÞr. Dessverre flyktet de siste orkene med klokka, men det fÄr vi kanskje gjÞre noe med pÄ neste spilling ;-)

Dette var vel det grÞfste i hvert fall. Dere fÄr fylle inn det som mangler :-)

leon
14.01.2006, 18:39
Player of the night ble forresten Eskild hvis jeg ikke husker helt feil. Fikk score for gode strategier og noen genial kommentarer underveis :-) Anders fikk stemme for entusiasmen og mÄten han ledet oss gjennom Battlesystem. Erik fikk stemme fordi han foreslo Ä bluffe hÊren ;)

Det morsomste Þyeblikket var da hele krigen var ferdig og vi hadde vunnet og alle var i hÞygir. Jeg, Eskild, Karl-Jakob og Øyvind gikk ut en tur. Vi rakk Ä si en setning om hvor sjef battle det hadde vÊrt, sÄ sa Karl-Jakob: "Har du prÞvd de T-skjortene, Thomas?" Jeg tenkte meg om to ganger, og plutselig var jeg avledet og svarte: "Joda - helt konge de...bla, bla, bla". SÄ kikket jeg pÄ Øyvind som sto og stirret mistroisk pÄ oss og gapte. Han prÞvde Ä si noe et par ganger, men fikk det ikke til. SÄ kom det: "HALLO!?! Her har vi vÊrt gjennom Ärhundrets fight og dere snakker om T-skjorter?!? HÊh?!?"

Ubeskrivelig morsomt der og da. Det uttrykket Øyvind hadde skulle jeg gitt mye for Ä ha bilde av, men selvsagt hadde han full rett til Ä se rar ut :-) Vi diskuterte utelukkende fighten etterpÄ da ;)

PS! NÄ har jeg lagt lista for tidspunkt for publisering av logger. Helst ikke mer enn 12 timer etter at spillinga er ferdig :-P

lynx
14.01.2006, 21:10
Puuh!

Skulle akkurat til Ä starte Ä skrive logg, og sÄ kom denne posten. Trodde du var seriÞs nÄr du spurte meg om Ä skrive logg Thomas :)

NÄr det kommer til Ä gjÞre opp status, blir vel tia framover en blanding av seiersfest, feltsykehus og gonggong-jakt...
Dersom noen er interessert i hvor mange falne det var i de forskjellige unitene, er det mulig Ä bruke Battlesystems regler. De sier at av de 10 individene som var i en brikke som ble drept, er ca 30 % dÞde, ca 40% er hardt skadet og ca 30% lett skadet men ikke i stand til Ä sloss pga feks at han er bevistlÞs eller har skadet sverdhanda osv osv. Routed ut av kartet betyr at alle er i live (og har mellomnavnet "chicken" for resten av livet). Det blir muligens litt spesielt med de unitene som falt pga gongong. Vil anta at de alle er pÄ x-hp og derfor avhengige av umiddelbar fÞrstehjelp eller flaks for Ä stabilisere seg. Skadde pÄ tapersiden bÞr be til (u)gudene sine om at ingen ropte "No mercy!" fÞr kampen startet.

fubar
14.01.2006, 21:42
wow :) synd jeg ikke kunne vÊre med... (her er det hardcore husbygging!)

mitrow
15.01.2006, 23:48
MÄ vÊre den kuleste spillinga uten role-play EVER!! :)
Alt gikk bra, og det er ikke ofte en kan si at en person som vi spiller har vÊrt med i et slag :) :)

lynx
16.01.2006, 17:01
Ja det var spennende tak en stund.
Slaget gikk ble egentlig ganske anderledes enn jeg hadde trodd.
Jeg hadde trodd at det ville bli standard kamp over muren og ved porten. Og at utfallet avhang i hvor lenge bÞndene klarte Ä holde muren fÞr de ga etter, og dermed hvor mange orker de overlot til oss og vaktene. Med sÄ mange orker og sÄ lav moral pÄ bÞndene, sÄ det mÞrkt ut.

Slaget startet med at orkene delte styrken sin i to (muligens et avgjÞrende feiltrinn) for Ä mÞte alvene og dvergene, og de slo pÄ gonggongen slik at mange av bÞndene trakk seg tilbake fra muren. Dermed fikk de klatre rimelig uforstyrret over murene, bortsett fra leieslodatene som fikk en tung pilskur over seg. Bare ved porten holdt bÞndene stand. Men det var ved venstre-fronten hos forsterkningene at slaget ble avgjort. Det kunne blitt en jevn fight her hvis det ikke hadde vÊrt for meget strategisk plasserte hobbitter som desimerte dem med treffsikre piler. I midten av slaget ble urukene et relativt lett bytte for oss og vaktene, spesielt nÄr en god del bÞnder tok mot til seg og returnerte til fighten og ble ambolten for kavaleriets slakt av urukai :glasses7:

skli
16.01.2006, 20:20
Tror ikke orkene kunne la vÊre Ä angripe dvergene og alvene. De ville fÄtt noen charge-ivrige dudes i siden evt ryggen ;)

I tillegg til at dvergene og alve-rytterne tok imot utrolig mye skade, hadde vi ikke kommet langt uten hobbitene.

leon
17.01.2006, 00:22
Slaget startet med at orkene delte styrken sin i to (muligens et avgjÞrende feiltrinn)Ja, gni det inn, Judas! Skulle ikke du liksom vÊre nÞytral dommer da?!? ;)

Strategien til orkene ble nok litt feil, ja. De skulle ha brukt klokka litt mer strategisk, og kanskje ikke vÊrt veldig ivrige pÄ Ä komme seg over muren. BÄde Uruk-Haiene og Worgriderne gikk i feller som gjorde at de lett ble slaktet. Ikke bare lett med Battlesystem, nei. Og dere sto jo pÄ higher ground hele tida. Jeg trodde det var fordi dere var sÄ jÊvla smÄ hele gjengen, men det viste jo seg Ä vÊre en enorm taktisk fordel! Jeg fÄr prÞve Ä ta en saftig hevn neste gang dere mÞter 1000 orker :)

skli
17.01.2006, 10:00
Jeg fÄr prÞve Ä ta en saftig hevn neste gang dere mÞter 1000 orker :)

Gleder meg ;) 4th lvl og steintÞff nÄ. Kan klare hva som helst

lynx
17.01.2006, 16:12
Jeg var upartisk, men nÄ er jeg bare etterpÄ-klok. :clown: Et eksempel pÄ at jeg ikke hjalp forsvarerne var da rangerene var plassert bak dvergene. Kampen pÄ venstre flanke kunne fort gÄtt helt anderledes om de 3-400 orcene der hadde klart moralsjekken da de fikk hobbittenes pilregn over seg under chargen. For nÄr orcene stÄr i melee kan ikke arcers skyte pÄ dem. Hadde ikke chargen gÄtt i stÄ hadde dvergene og alvene fÄtt et angrep med ca 12d6 mot seg hver. Selv om dvergene hadde rimelig bra AR og moral hadde de kun en hit pr unit. Dermed er det stor sjans for at de fÄ overlevende ville blitt shaken eller routed. Da ville rangerene blitt det samme og havnet utenfor bordet = ute av kampen. Alene hadde alvene vÊrt gonners spesielt pga gonggongen. Jeg sÄ at rangerene sto farlig nÊr kanten, men sa ingenting.

Look at me; I`m arguing ...... :toothy1:

skli
17.01.2006, 16:27
Naa, det var jo BrÃÂșin klanen, og Generalen hadde full tiltro til at de klarte brasene ;)

En ting vi burde klart bedre, var Ä utnyttet move som hestefolket vÄrt hadde (alvene og vaktene/Fellowship). Disse burde bl. a. tatt ut katapultene tidlig i kampen.

Men dette husker vi sikkert til neste gang vi spiller BattleSystem ;)

lynx
17.01.2006, 19:47
Har kikket litt grundigere pÄ "Tynnes ut"-bildet og jeg tror det gikk litt for fort i svingene pÄ slutten av spillinga. Hvis jeg husker rett ble samtlige orcer nÊrmest kamera, med unntak av de to nederst til venstre, drept av alvene og dvergene i fellesskap. Dersom jeg husker rett med at radiusen til skaden fra gonggongen var 100 feet (som tilsvarer ca tre brikker), burde alle dvergene og muligens de tre gule alverytterene vÊre utenfor radiusen. Det endrer i sÄ fall utfallet for Bruin klanen betraktelig. Det endrer likevel ikke pÄ at de siste 20 orkene kom seg unna i runden etter.

Jeg er ogsÄ enig i at spillerne burde brukt moven til alvekavaleriet bedre. Men det var vel ingen som turte Ä foreslÄ Ä flytte dem en milimeter etter at Erik hadde blitt sÄ grundig mobbet for Ä foreslÄ en liten charge. Dersom Urukene hadde blitt pÄ muren med buene sine og katapultene hadde tatt en liten move nÊrmere, kunne det blitt bonde- og fellowship-slakt innenfor muren. I det heletatt var det meget bra for oss at orkehÊren var sÄ overivrig pÄ Ä gÄ rett i kamp. Tror vi sier at DM spilte meget bra orkepersonlighet pÄ orkehÊren. :tongue3: