View Full Version : Ability scores
Det har kommet meg for Ăžre at den anbefalte metoden for Ă„ finne ut ability scores for nye personer i 4th edition er Ă„ enten bruke en standard rekke (16,14,13,12,11,10) eller Ă„ starte med lave scores og "kjĂžpe" hĂžyere scores opp til et gitt punkt. Dette vil gi scores som f.eks. 14,14,14,12,12,11 eller 16,16,12,11,11,8 eller 18,14,11,10,10,8 osv.
Det tredje alternativet er Ä kaste terninger pÄ gammeldags vis, men Wizards sier "use this method with caution". For Ä opprettholde balansen anbefaler de at man med denne metoden kommer fram til totalt antall ability plusser mellom +4 og +8 (medregnet eventuelle minuser). Har man mindre eller mere enn dette bÞr ability scores justeres.
Jeg tror kanskje dette er smart - spesielt i og med at dette er fĂžrste gangen vi skal prĂžve 4th edition. Kan alle som har kastet poste rekken sin og legge sammen antall bonuser? (Det er samme ability bonuser i 4th som i 3rd: 12-13 er +1, 14-15 er +2 osv)
jeg kastet i rekkefĂžlge: 16, 14, 17, 14, 16, 16. Dvs + 16
jeg kastet i rekkefĂžlge: 16, 14, 17, 14, 16, 16. Dvs + 16
Bra tidspunkt Ä kaste de beste ability scores ever pÄ...? ](*,)
Selv kastet jeg 17, 14, 12, 12, 10, 6 (den siste vet jeg ikke hva jeg egentlig kastet - for vi brukte regelen for 3 enere og kastet en 4-terning i tillegg). Slik statsene stÄr pr i dag, gir det tilsammen +5.
Jeg har lyst til Ä ordne nye stats pÄ 4th edition-vis, altsÄ for min egen del.
jeg kastet 15 18 16 12 9 15 noe som blir + 11 :)
Jeg kasta 16,15,14,13,8,7 som blir sum +5 hvis jeg har regna rett.
Jeg kastet 8, 14 ,15, 16, 14, 7, til sammen +6
-KJ
Her er alle samlet:
Erik: 16, 14, 17, 14, 16, 16 = +16
BjĂžrnar: 17, 14, 12, 12, 10, 6 = +5
ĂÂyvind: 15, 18, 16, 12, 9, 15 = +11
Anders: 16, 15, 14, 13, 8, 7 = +5
Karl-Jakob: 8, 14 ,15, 16, 14, 7 = +6
Thomas: 19, 15, 13, 13, 12, 6 = +7
Hva om vi lar de to heldiggrisene fĂ„ litt mer enn normalt, slik at de fĂ„r beholde litt av flaksen sin? Erik kan justere ned til +10, og ĂÂyvind ned til +9. AltsĂ„ fĂ„r begge dessverre en del lavere stats enn de kastet, men likevel bedre enn alle andre 4th ed 1st level players som fĂžlger PHB :-)
NÄr det gjelder statsene generelt, sÄ har jeg ingenting i mot at dere hiver vekk det dere kastet og lager nye stats pÄ 4th edition viset. Det fÄr vÊre opp til hver enkelt Ä bestemme seg for det.
Vet ikke hvordan du regner Thomas, men er det den fĂžrste DM call at en player ikke kan ha med enn +10 i abillity score :)
Ser ut til at vi kan benytte metode 3, stemmer ikke det?
Jeg regner desimalt som vanlig ;-)
Grunnen til at jeg stresser dette er at det stÄr fÞlgend under metode 3: If the total of your ability modifiers is lower than +4 or higher than +8 before racial ability adjustments, your DM might rule that your character is too weak or too strong compared to the other characters in the group and decide to adjust your scores to fit better within his or her campaign preferences.
Og som jeg skrev i fÞrste post i denne trÄden; ettersom dette er fÞrste gangen vi skal spille 4th edition nÄ, sÄ tror jeg det er lurt Ä fÞlge de rÄdene gis. Spesielt de som har med spillbalansen Ä gjÞre, for der har vi mÞtt visse utfordringer i 3rd edition.
Denne er utrolig kjip for dere som har kastet bra, men hvis vi ser pÄ "standardrekkene", sÄ fÄr dere vesentlig bedre stats enn standardstats. For resten av oss sÄ vil det lÞnne seg rent bonusmessig Ä bruke standardrekker, men vi kan ha stÞrre variasjoner pÄ stats med nÄvÊrende kastete stats.
-KJ
Joda ser argumentet med at vi bÞr gÄ forsiktig frem. Vi har jo ikke peiling pÄ hvordan 4ed blir.
Men argumentene som ble brukt i boka henger ikke helt pÄ greip. Dvs om noen vil benytte metode 3, for at en vil ha litt random (og god gammeldags feel) sÄ blir det gjort om uansett om en er heldig og kaster bra? Synes logikken her faller i grus. Hvorfor skal en de i det hele tatt ha med metode 3?
Og det neste argumentet er at en person kan bli for sterk i forhold til andre personer ved starten av spillet? Skal vi liksom nÄ etter 16 Ärs spill plutselig vÊre bekymret for noen kaster litt bedre enn andre? Tror det over tid gÄr opp i opp, eller? Er du bekymret for det KJ? Skal vi plutselig spille standardpersoner alle?
Det tredje argumentet er at vi kommer til Ä gÄ opp og ned i stats uansett kjenner vi D&D riktig. Med magiske ting, monster etc etc. Skal vi da justere hele tiden for noen fÄr mer pluss eller minus mens vi spiller??
Argumentet er basert pÄ balanse - enkelt og greit. Ikke bare spillerne seg mellom, men ogsÄ i forhold til encounters og eventyr. Jeg er helt enig i at vi skal ta opp diskusjonen om hvordan vi skal gjÞre dette for framtiden i 4th ed, og jeg skjÞnner at det er surt Ä mÄtte justere ned veldig gode stats :shock: Hvis vi etterhvert finner ut at det kommer litt pÄ det samme hvilke stats man har, og at det ikke gÄr utover balansen i spillet at vi bruker metode 3, sÄ kommer det helt pÄ det samme for meg. Men akkurat fÞrste gangen vi skal prÞve 4th edition for Ä se hvordan det fungerer, sÄ tror jeg det er smart Ä lytte til erfarne fjellfolk og gjÞre de anbefalingene som stÄr i boka.
Men hvis dere mener noe annet, sÄ har ikke jeg tenkt Ä bruke veto-rett eller stille noen ultimatum ;-)
Som jeg sa til Ä begynne med sÄ er det ingen av oss som vet hvordan det blir. For Ä vÊre konstruktiv sÄ foreslÄr jeg at vi alle benytter 4ed sÄ ser vi hordan det blir. Finner vi ut at det ikke noe forskjell pÄ hvordan en starter spillet pÄ sÄ kan vi benytte det vi allerede har kastet pÄ neste person vi lager?
Jeg har spilt personer som har startet med under 9 i snitt, med krykke og greier, sÄ tviler pÄ at start stats har noe Ä si for hvordan spillet vil utvikle seg.
Benytter herved metode 1 sÄ er det sÄ generelt som mulig pÄ den fÞrste personen :)
Som jeg sa til Ä begynne med sÄ er det ingen av oss som vet hvordan det blir. For Ä vÊre konstruktiv sÄ foreslÄr jeg at vi alle benytter 4ed sÄ ser vi hordan det blir. Finner vi ut at det ikke noe forskjell pÄ hvordan en starter spillet pÄ sÄ kan vi benytte det vi allerede har kastet pÄ neste person vi lager?Helt i orden for meg!
Jeg har spilt personer som har startet med under 9 i snitt, med krykke og greier :smt042
Det spÞrs om vi alle sammen bÞr vÊre enige om hva vi gjÞr med stats fÞrste gangen. Skal vi alle sammen bruke metode 1 og 2 og heller lagre unna de statsene vi kastet nÄ til en "rainy day"?
Jeg er veldig enig med dere begge to. Vi kan "spare" de statsene vi har kastet og sÄ bruke metode 1 pÄ den fÞrste personen vi nÄ lager i 4th.
-KJ
Alle enige eller? Jeg mener man selv kan velge om man vil bruke metode 1 eller metode 2.
tross tidenes stats-kasting er jeg enig. Da bruker vi metode 1 elle 2?
Kanskje greit at noen benytter metode 1 og noen metode 2 sÄ fÄr vi litt erfaring om hvordan det funker.
Om alle benytter metode 1, eller om vi bare benytter metode 2 sÄ fÄr vi jo ingen erfaring til senere personer :)
Da bestemmes herved fĂžlgende:
Alle benytter metode 1 eller metode 2 for fĂžrste person i 4th edition!
(PS! Husk Ä oppdatere den andre trÄden nÄr dere bestemmer dere for hvilken klasse dere vil spille...)
Er det noen som kommer til Ă„ benytte metode 2?
Om ikke sÄ kan jeg melde meg frivillig for test.
Jeg tror det kommer pÄ det samme om vi velger metode 1 eller 2, for utgangspunktet er det samme ;-)
Jeg kommer til Ă„ benytte metode 2.
Metode 1 er jo bare en "ferdiglaget" eksempel av metode 2.
16-14-13-12-11-10
I metode 2 starter man med 8-10-10-10-10-10 og har 22 "poeng" Ă„ handle for.
Heve 10 til 16 koster 9
Heve 10 til 14 koster 5
Heve 10 til 13 koster 3
Heve 10 til 12 koster 2
Heve 10 til 11 koster 1
Heve 8 til 10 koster 2
Sum: 22 :)
Tror man kommer langt ved bare Ă„ velge rekka fra metode 1 eller en av eksempelrekkene som ramses opp under metode 2.
Tror man kommer langt ved bare Ă„ velge rekka fra metode 1 eller en av eksempelrekkene som ramses opp under metode 2. :smt045
Det var det jeg ogsÄ fant ut, men man stÄr jo litt friere ved Ä velge metode 2 ;)
Joda, men metode 2 sÄ kan en starte med 18 i noen stats f.eks, og ikke 16 som eksempel 1 gir maks?
Joda, men metode 2 sÄ kan en starte med 18 i noen stats f.eks, og ikke 16 som eksempel 1 gir maks?
18 i Ún stat ihvertfall. Det koster jo 16 poeng Ä heve en score til 18, sÄ da blir det ikke mye igjen pÄ de andre statsene.
Man kan heve to stats til 16 og deretter velge en rase som gir deg +2 pÄ begge. Det er vel eneste mÄten Ä fÄ til to stk 18 pÄ fÞrste level. Men da er resten av statsene rundt 10 ogsÄ da.
Men sÄ gÄr man ogsÄ litt fortere opp i stats etterhvert pga level i 4th ed.
4. lvl: +1 to two abilities
8. lvl: +1 to two abilities
11. lvl: +1 to ALL abilities
14. lvl: +1 to two abilities
18. lvl: +1 to two abilities
21. lvl: +1 to ALL abilities
Men nÄ er vi vel litt over pÄ roll-play? ;)
16 14 14 12 11 8 er utgangsrekka og med +2 pÄ 2 ability blir gullrekka:
16 +3
16 +3
14 +2
14 +2
11
8 -1
helt ok stats for en paladin!
NÊsj, tror du heller gÄr for utgangsrekke:
14 14 14 14 12 8
Som med +2 pÄ 2 abilities gir:
16 +3
16 +3
14 +2
14 +2
12 +1
8 -1
Jepp, det er lurt Ă„ spare racial adjustments til stats som skal til 15-16 og oppover.
Dersom man hever en stat fra 12 til 14 med racial adjustments, sÄ tilsvarer det 3 poeng - men dersom man hever en stat fra 14 til 16 med racial adjustments sÄ tilsvarer det 4 poeng osv.
NÊsj, tror du heller gÄr for utgangsrekke:
14 14 14 14 12 8
Som med +2 pÄ 2 abilities gir:
16 +3
16 +3
14 +2
14 +2
12
8 -1
Jepp, fÄr +1 pÄ den med 12 ogsÄ da!
sjÄderja, den er notert!
Ser ut til at mine stat pÄ Super Melee Rangeren Mr Ave Rage blir
Str 20
Dex 14
Wis 10
Int 10
Con 10
Chr 9
:)
HP 1st LvL: 27
MÄ da gÄ an pÄ fÞrste LvL :)
Ser ut til at mine stat pÄ Super Melee Rangeren Mr Ave Rage blir
Str 20
Ave Rage? Mer som Mr Universe eller The Terminator :-P
Hvordan klarer du det med 10 i CON? Feats?
Hvordan klarer du det med 10 i CON? Feats?
Ranger har 12+CON pÄ 1st lvl, og det blir 22. Featen toughness gir 5 ekstra. Etter en kjapp operasjon i calc.exe kommer jeg opp i 27.
Med andre ord; mÄ vÊre feat :-)
DM`en har lest regler ser jeg :)
Fikk til og med seg ordspillet i navnet pÄ Rangeren hehe
Gleder meg som en unge til Ă„ spille (eller har jeg alltid gjort det....hmmm :) )
Er Human og da fÄr en ekstra feat. Med Ä ta Thoughness, sÄ blir det neste som om Con er 15 pÄ fÞrste lvl.
Det eneste som jeg ikke fÄr er jo ekstra healing surges.
Det blir en hit - and - run Ranger, en som tror han er litt tĂžff, men egentlig litt pingle.
En som tror at han vet mye men kan ikke en dĂžyt nesten. (Wis)
En som har alle argumentene men de passer liksom ikke helt inn (Int) (blir liksom litt samme sjanger som argumentene i Big Lebowsky - It will not stand!!)
En som har skikkelig erfaring med skikk og bruk, som har levd i skogen (Chr)
En som har alle argumentene men de passer liksom ikke helt inn (Int) (blir liksom litt samme sjanger som argumentene i Big Lebowsky - It will not stand!!)
http://www.youtube.com/watch?v=RqtgfjkB6Pg
http://www.youtube.com/watch?v=JkdH7iP5uLc
http://www.youtube.com/watch?v=Iby3Wre5vGw
http://www.youtube.com/watch?v=ydTIHmvUAyk
http://www.youtube.com/watch?v=rsucK43_DoM
:-D
Äja, sÄnn ja. Det er 10 + con (og ikke con-plussene som fÞr i tiden).
Da blir det masse hitpoints ja! NĂŠrmer meg 30 HP jeg da
Dette har sikkert alle tenkt pÄ, men likevel:
Dersom man er opptatt av litt balanse nÄr det gjelder offense/defense, sÄ er det jo lurt Ä fÄ til minst Ún brukbar ability pÄ STR eller CON, DEX eller INT, WIS eller CHA. Da sikrer man plusser pÄ all defense (inkl AC dersom light armor).
Min human cleric ble f eks sÄnn:
STR 9
CON 14 (+2 pÄ fortitude)
DEX 10
INT 14 (+2 pÄ reflex og AC dersom light armor)
WIS 18 (+4 pÄ will)
CHA 12
Dette passet forÞvrig bra inn med alt annet ogsÄ - ikke sikkert det gjÞr det hos alle selvfÞlgelig.
Jepp, har sett pÄ det samme BjÞrnar, men er usikker pÄ hvor mye selve abilities kommer til Ä bety nÄr vi spiller 4ed. Tror det er bar at vi prÞver litt forskjellig, sÄ fÄr vi mest mulig erfaring.
Kanskje vil det vĂŠre flere metoder som fungerer optimalt om en da tar ut potensialet i hver metode.
NÄ tror jeg kanskje personlighet er det stÞrste potensialet nÄr vi spiller, og at resten fÄr komme som det er :)
.
NĂ„ tror jeg kanskje personlighet er det stĂžrste potensialet
Jeg fÞler ogsÄ at jeg har en del Ä gÄ pÄ nÄr det gjelder personligheten min... :wink:
Jeg fÞler ogsÄ at jeg har en del Ä gÄ pÄ nÄr det gjelder personligheten min... :wink:
Det er bra. Vi hadde invitert Sonja og tenkte Ä ta opp dette i plenum pÄ neste spilling, men nÄ Þyner vi hÄp. Det fÞrste steget mot et bedre liv er selvransakelse og innrÞmmelser.
O:)
Takk for at dere bryr dere om meg. Evt takk for at dere blir sÄ brydd over meg.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.