PDA

View Full Version : 4th edition SUGER!!!

mitrow
30.06.2008, 12:08
Eller kanskje ikke :)
Jeg ble positivt overrasket, og syntes at mange ting er litt enklere i 4th ed, i forhold til forrige versjoner. Selvsagt sÄ er det alltid slik at det er alltid fordeler og ulemper med ting, men synes at 4th ed. har gitt mange nye og gode muligheter.
Som vi fant ut i helga sÄ blir det sikkert noen oppdateringer eller nÊrmere forklaring av noen regler fra Wizards, men i det store og det hele synes jeg det var svÊrt bra.

Eneste jeg kan kommentere pÄ den negative siden er at det har ikke fikset utfordringen med at vi selv bruker mye tid pÄ Ä bestemme, eller gjennomfÞre det vi skal i fight. Synes Wizards har gjort en alt for dÄrlig jobb der. Jeg trodde at vi kunne lene oss tilbake og la spillet gÄ sin gang uten involvering av stor grad fra oss spillerne. Men neida, vi mÄ jo fortsatt bestemme oss for hva vi skal gjÞre og til og med kaste terninger ;)

En utfordring som jeg har, som jeg ikke vet om har med 4th ed. Ä gjÞre eller selve eventyret, er at vi mÞtte pÄ monster som vi kanskje ikke normalt treffer pÄ 1lvl. Likevel om reglene med Ä dÞ, blooded etc har kommet inn, og at vi sÄledes tÄler litt mer enn en normal 1lvl fyr, sÄ hÄper jeg Thomas kan gi oss noen hint pÄ hvordan vi gÄr frem.
Dragen som vi mÞtte hadde vi kanskje tatt om vi hadde startet en ny dag, men jeg tror fortsatt at noen hadde kommet til Ä dÞ i en slik fight om vi ikke har flaks. Skal det vÊre slik, eller er det noe taktikk vi kan benytte for Ä unngÄ slikt? (Tenkte pÄ at dragen pustet jo 2 ganger fÞr vi fikk sukket)
De teite barbar Koboldene var jo grei nok etterhvert nÄr vi fikk inn taktikken, men det var jo 3stk som lÄ nede samtidig og potensielt var dÞende. Skummelt.

Er det andre som har noen fÞrste gang erfaringer eller betraktninger?

fubar
30.06.2008, 12:50
Det aller meste er positivt - fighting er morsommere (bortsett fra mot juksekobolder ;) og mye mer krydret. Etterhvert er jeg ganske sikker pÄ at fightene ogsÄ vil gÄ vesentlig kjappere (men vare flere runder?) enn i 3rd ed. Unntaket er nÄr vi er veldig, veldig hardt presset slik som mot koboldene i siste fight. Da stopper jo alt opp, og vi mÄ kollektivt gÄ sammen og lÞse hver eneste lille detalj av movement osv for hver enkelt for at vi skal overleve. Slik var det i 3rd ed. ogsÄ, men jeg synes vi bÞr prÞve Ä unngÄ at det skjer for ofte. Fighten blir for lang (i RL) og man mÄ se bort fra prinsipper som Ä ikke hjelpe hverandre osv. MEN det er jo selvfÞlgelig veldig deilig nÄr man endelig vinner fighten da... sÊrlig nÄr man fÄr masse xp (slik som i 3rd ed.... ;) ).

Balansen mellom klassene synes jeg er MYE bedre enn i 3rd ed, og det at alle har like bra stats hjelper nok ogsÄ. Alle fÞler seg i stÞrre grad nyttig hele tiden.

Jeg kan ikke peke pÄ noe spesielt negativt med 4th ed forelÞpig, bortsett fra at jeg hadde et hÄp om at vi kanskje gikk opp til 2. lvl etter siste fight.

skli
30.06.2008, 12:52
Det som var mest positivt med 4th ed pÄ level 1, var at alle hadde noe de kunne gjÞre, hele fighten.
Wizard'n slapp jo til og med Ä true med Ä komme frem med scroll-case'n ;)

At fightene fortsatt tar lang tid for vÄr del, er jo ikke sÄ rart. For det fÞrste er vi mange PC'er i forhold til det Wizards har satt som normalt, i tillegg er alle reglende (fortsatt) rimelig ferske. Jeg tror dette vil gÄ seg til etterhvert, og at vi fÄr mer speedy combats.

PS: Burde vÊre mulig Ä gÄ opp en level ila en spillehelg (hvertfall for de som var med hele tiden) ;)

fubar
30.06.2008, 13:55
Vi fullfÞrte jo eventyret/oppdraget med Skullkickers (bortsett fra dragen, men vi lÞste jo den pÄ et vis ogsÄ). Siste encounter der (med rullende stein osv) var jo temmelig omfattende og hard. I tilegg hadde vi to harde (hvorav Ún stapphard) encounter ved winterhaven.

Jeg mener ganske sikkert at tilsvarende innsats i 3rd/3.5 ed. ville ha resultert i 2. lvl, men det er mulig man helt bevisst har dempet XP-inntaket litt i 4th ed.? Ikke sikkert at for mye XP er bra for blodtrykket? ;)

bones
30.06.2008, 14:09
Dragen som vi mÞtte hadde vi kanskje tatt om vi hadde startet en ny dag, men jeg tror fortsatt at noen hadde kommet til Ä dÞ i en slik fight om vi ikke har flaks.
men det er vel ingen overraskelse at vi har flaks :)

enig om det meste om 4th edition. Jeg tror at marking og combat advantage blir avgjÞrende i mange kamper, og at gjennomtenkt movement i combat blir dÞdsviktig. Det er slutt pÄ Ä bare stille seg opp og starte med attacks. Vi burde egentlig hatt med en rouge som er helt avhengig av flanking, for da hadde vi hatt stÞrre fokus pÄ det.

fubar
30.06.2008, 14:57
Vi burde egentlig hatt med en rouge som er helt avhengig av flanking, for da hadde vi hatt stÞrre fokus pÄ det.

Flanking gir jo +2, og vi bommet helt sinnsykt mye i helga - burde vÊre mer enn nok motivasjon til Ä ha fokus pÄ flanking :)

skli
30.06.2008, 15:18
PrÞver Ä ha fokus pÄ det, men i siste fighten var det jo litt vanskelig sÄ lenge "juksekoboldene" shifta bort straks vi nÊrmet oss ;)

Jeg har en att-will power som kan shifte en ally som free action fÞr jeg slÄr, og denne kommer nok til Ä bli flittig brukt.

lynx
30.06.2008, 15:31
Tror nok at ting kommer til Ä gÄ mye fortere nÄr vi har lÊrt oss reglene litt bedre. Tror ogsÄ at dersom vi alle hadde kjent reglene godt hadde vi glatt klart nok encounters pÄ en helg til Ä gÄ opp en lvl i lÞpet av en helg.
Jeg er ogsÄ fornÞyd med at alle har noe fornuftig Ä gjÞre hele tiden. Og sÄ tror jeg vi skal holde oss til hovedregelen: KISS Keep It Simple Stupid.

leon
30.06.2008, 23:45
Jeg hadde ogsÄ trodd vi skulle rekke over flere encounters, men dette blir nok helt sikkert bedre nÄr vi kjenner reglene bedre. Uansett ligger dere foran skjema pÄ "new level pr 10 encounters", bÄde fordi dere allerede har lÞst en quest, og fordi et par av encounterne var litt hardere enn en normal en.

Eventyret vi spilte fÞrst, det med dragen, er default-eventyret som er med i DM-guiden. Dragen var en encounter som var beregnet for 5 1st level characters. Den var regnet for Ä vÊre vanskelig, men det var en level 3 encounter, og de vanskeligste encounterne man bÞr gi 5 1st level characters er en level 5 encounter. Den var veldig heldig med Stealth-kastet sitt, og dessuten heldig med at den fikk breath 2 runder pÄ rad.

Juksekoboldene var ogsÄ en level 3 encounter, men oppjustert til Ä passe for 7 1st level characters etter reglene i DM-guiden. Den ble ogsÄ pÄ grensen vanskelig, men det var kanskje mye av taktikken de fÞrste 3-4 rundene som ble helt feil. For det fÞrste hadde den ene av dem bare 3 hp igjen da han ble forlatt og kunne ta second wind, og for det andre var jo ranged attacks nÞkkelen for Ä knerte dem.

Jeg sitter igjen med et generelt godt inntrykk av 4th edition. Jeg synes alt virker veldig balansert, og combat generelt fungerer veldig bra med bÄde powers og healing-triks. Jeg er forresten imponert over hvordan de definerte rollene automatisk gjorde seg gjeldene. NÄr jeg fÞrst leste dette i PHB sÄ trodde jeg mer at det var roller man mÄtte rollespille seg inn i, men i combat ser vi raskt hvem som er hva, bÄde for characters og for monstre. Jeg tror det blir enda mer moro nÄr vi har reglene klart for oss (evt nÄr WotC kommer med noen clarifications), og det blir skikkelig moro Ä gÄ opp i level og fÄ nye powers :-P

skli
01.07.2008, 08:01
Det betyr at vi egentlig skulle klart en level 7 encounter!
Hvilken igjen betyr at vi mÄ finne den riktige taktikken for hver enkelt fight med en gang, ikke etter at det har gÄtt flere runder. I tillegg mÄ samarbeidet fungere knirkefritt, og vi mÄ ha flaks! ;)

leon
01.07.2008, 08:55
Det betyr at vi egentlig skulle klart en level 7 encounter!
Nei, det betyr at dere skulle klart en 5th level encounter som er tilpasset 7 1st level. En 7th level encounter blir enda vanskeligere enn det igjen, og den ville nok betydd en sikker dÞd ;-)

Men enig med det du sier om taktikk - det er viktig Ä finne ut av denne sÄ raskt som mulig. Det kan nok bety forskjellen pÄ liv og dÞd i enkelte encounters. Taktisk movement er veldig viktig.

mitrow
01.07.2008, 09:08
Synes ogsÄ at klassene fungerer med de forskjellige rollene. Striker, defender etc etc.
Det var kanskje det som var litt utfordring nÄr vi spilte ogsÄ, vi ble litt for opptatt av Ä tenke 3ed i fight. Vi fikk ikke utnyttet klassene fullt ut. Vi mÄ kanskje vÊre med nazi nÄr det gjelder struktur og taktikk i fight, og her kan Warlords og Paladins styre litt mer. Jeg spilte i alle fall slik at jeg tok nesten den fÞrste og beste, eller prÞvde Ä fylle et hull litt her og der. Om den siste fighten krevde range attacks sÄ mÄ vi nok uansett bli enda mer flink til Ä ta ut ett og ett monster. Vi sÄ jo hva som skjedde nÄr de samlet seg rundt en av oss, det blir tussig etterhvert ja :) Setter min lit til DragonBorn her :)

I forhold til vanskelighestgrad pÄ encounters sÄ mÄ jeg si at vi mÄ tenke igjennom dette ogsÄ. Er det slik at vi kan treffe pÄ 5-7lvl encounters sÄ er det i alle fall ikke noen tvil om at jeg minimum vil ha 2-3 healingsurges til gode for hver fight. Kan ikke gÄ rundt med 0 som sist i alle fall :)