PDA

View Full Version : Non-combat utfordringer i 4th ed

lynx
06.07.2008, 08:39
NÄ har jeg lest (og forstÄtt) mye mer enn fÞr spillehelga. SÄ jeg ville hÞre om dere har samme inntrykk som meg. Jeg syns nesten alle powers til alle classer handler om combat encounters. Med unntak av noen fÄ hÞy-lvl wizard powers.

I 3.5 og tidligere versjoner var det mange arcane og divine spells som handlet om Ä takle non-combat utfordringer. Mitt inntrykk er at i 4th ed har rituals tatt over noen fÄ av disse. Rituals tar lang tid (10min -> flere timer) og koster en god del. De mÄ kjÞpes pÄ scrolls pÄ forhÄnd og da mÄ man jo ha en ide om nÞyaktig hva man trenger scrolls til (pÄ et trangt budsjett...). SÄ for Ä takle andre utfordringer enn combat stÄr vi stort sett tilbake med skills. Disse gÄr jo jevnt og trutt oppover, men ingen er gode til alt.

Konklusjonen blir at enten mÄ vi legge om spillestil eller sÄ er eventyrene lagt opp ganske anderledes (og det gjenstÄr Ä se....).

skli
06.07.2008, 14:19
Ja, enten det, eller sÄ satses det mer pÄ roleplay ved non-combat encounters ;)
I konkurranse med andre spill, mÄtte vel Wizards sprite opp DnD litt, og resultatet ser ut til Ä vÊre powers, powers og atter powers.

leon
07.07.2008, 11:27
SÄ for Ä takle andre utfordringer enn combat stÄr vi stort sett tilbake med skills. Disse gÄr jo jevnt og trutt oppover, men ingen er gode til alt.
Du tar ikke mye feil her. Non-combat encounters bestÄr i hovedsak av

1) encounters der dere mÄ bruke roleplay for Ä lÞse problem eller finne ut av ting (evt ved hjelp av rituals)
2) encounters som mÄ lÞses ved hjelp av Skill Challenges

Den siste der er helt ny, og baserer seg pÄ en blanding av roleplay og skillchecks. Det finnes mange varianter av slike Skill Challenges, men hovedpoenget er at man (hele gruppen sammen) mÄ klare et visst antall skill-checks for Ä lÞse encounteren. Jeg vet ikke om dette er en bra eller en dÄrlig ting, men det blir spennende Ä se hvordan det fungerer...

skli
08.07.2008, 08:28
Den siste der er helt ny, og baserer seg pÄ en blanding av roleplay og skillchecks. Det finnes mange varianter av slike Skill Challenges, men hovedpoenget er at man (hele gruppen sammen) mÄ klare et visst antall skill-checks for Ä lÞse encounteren. Jeg vet ikke om dette er en bra eller en dÄrlig ting, men det blir spennende Ä se hvordan det fungerer...
Dette er vel ogsÄ en grunn for at man mÄ ha med alle roller i ett patry? Slik at man har stÞrst mulig sjanse til samlet sett Ä vÊre nogenlunde gode pÄ alle skills.

skli
13.07.2008, 13:27
Jeg har ogsÄ lest litt mer nÄ, og kommet frem til at vi kanskje gjorde noen smÄfeil under siste spilling.

1. Shift
Dette er en Move Action, og ikke en free action som 5 foot step var.
Se side 292

2. Encounter Powers
Vi hadde en diskusjon om Encounter Powers kunne benyttes utenfor en encounter. Og vi kom vel fremtil en liten houserule som sa at vi kunne benytte en encounter power (f.eks. healing power) rett etter en fight. Men pÄ side 263 under Short Rest stÄr det:
If you use an encounter power (such as a healing power) during a short rest, you need another short rest to renew it so that you can use it again.
Dette betyr vel at man kan benytte Encounter Powers en gang mellom hver short rest, med mindre det er spesifisert i power at man mÄ angripe for Ä bruke den (hvilket kanskje er tilfelle pÄ mange av powersa).

fubar
13.07.2008, 18:16
Jeg har ogsÄ lest litt mer nÄ, og kommet frem til at vi kanskje gjorde noen smÄfeil under siste spilling.

1. Shift
Se side 292

I sÄ fall var det nok bare deg. Dette ble presisert temmelig grundig da vi startet Ä spille, dvs fÞr du kom :-)

skli
14.07.2008, 09:07

1. Shift
Se side 292

I sÄ fall var det nok bare deg. Dette ble presisert temmelig grundig da vi startet Ä spille, dvs fÞr du kom :-)

Nope, jeg har at-will power som gjÞr dette til en free action ;)
Men hva med de som tok en doble move + en shift?

jevel
14.07.2008, 10:45
De hadde nok spesielle evner som lot dem shifte som free action.

-KJ

skli
14.07.2008, 10:59
Ja, de hadde hvertfall en immediate interrupt mot vÄr shift ;)
Og kunne de ta shift as free action i tillegg........

leon
22.07.2008, 11:22
Koboldene hadde kule triks som lot dem shifte bÄde titt og ofte ;-)

skli
22.07.2008, 13:38
Det er jo rÄtt som f...
Mye kulere kobolds i 4th ed enn tidligere (sant Erik?) ;)

fubar
22.07.2008, 15:10
Koboldene hadde kule triks som lot dem shifte bÄde titt og ofte ;-)

Hmmm? Det fikk jeg ikke med meg? Shiftet de bÄde titt og ofte?

Merkelig - det skulle jo normalt vÊre ganske irriterende... skulle tro jeg burde fÄtt med meg det?

;)