PDA

View Full Version : Charge og Slow

lynx
16.11.2008, 15:13
Charge og Slow ga meg litt hodebry sist. Slow sier at move blir 2. Charge sier at du mÄ move minst 2 i rett linje fÞr angrep. Jeg sto 2 squares unna fi og var slowed. Pga usikkerhet lot jeg vÊre, men nÄr jeg leser pÄ reglene nÄ ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle gÄ. I Charge fÄr man jo +1 to hit, men kan kun benytte basic attack og ikke ta flere actions den runden. Alternativet (som jeg valgte) var Ä gÄ 2 squares, for sÄ Ä slÄ (med eller uten noen spesiell Power (husker ikke)). Er det noen som ser det anderledes?
Men normalt kan man ta en move, for sÄ Ä ta en Charge. Det tolker jeg Slow slik at jeg ikke kan gjÞre nÄr jeg er pÄvirket av Slow. Enig?

skli
17.11.2008, 06:36
Det tolker jeg Slow slik at jeg ikke kan gjÞre nÄr jeg er pÄvirket av Slow. Enig?

Vel, ikke helt sikker pÄ den siste setningen her ;)

Men dersom du har move 2, er det klart at du har lov til Ă„ charge (charge krever at du mover 2).

fubar
17.11.2008, 10:24
Regelen er vel egentlig enkel: du har move 2

Deretter er det jo bare Ă„ forholde seg til vanlige regler forĂžvrig.

skli
17.11.2008, 13:09
Enig, har du 2 i move, kan du ikke move fĂžrst og deretter charge. Man har jo ikke nok move igjen Ă„ charge med ;)

skli
17.11.2008, 13:16
Men hva med en Shift fĂžrst, og deretter charge?

fubar
17.11.2008, 17:15
hvis man kan shifte nÄr man er slowed sÄ er det vel ikke noe problem det?

lynx
17.11.2008, 17:23
Hvis man skal tolke det slik at Slowed bare betyr move = 2, sÄ kan man feks ta to moves etter hverandre i lÞpet av en runde, i stede for en move og en standard action. Det gir move pÄ 4 squares i lÞpet av en runde. Hvis man tar en dobbel move med Run (+2 i move) kan man da bevege seg 8 squares selv om man er slowed.
HÞres logisk ut, men fÞltes litt feil. Trolig fordi jeg ikke har disse KISS-reglene helt under huden ennÄ ;)

fubar
17.11.2008, 17:32
Enig, har du 2 i move, kan du ikke move fĂžrst og deretter charge. Man har jo ikke nok move igjen Ă„ charge med ;)

Jo, speeden din blir 2 - dvs du flytter inntil 2 squares pr move action. Dermed er det selvfĂžlgelig ikke noe problem Ă„ ta en move action (shift eller vanlig move inntil 2 squares), deretter charge.

Eller:

Move action: Run (flytt inntil 4 squares)
Action point: Run (flytt inntil 4 squares til)
Standard action: Charge (flytt 2 squares + dĂŠlj)

Dvs med et action point kan man flytte 10 squares selv om man er slowed :-)
Eller 6 squares med uten action point..

Man fÄr -5 pÄ attack rolls og grants combat advantage pga running, men man fÄr da ihvertfall flyttet pÄ seg.

Fant ingenting i Player's som motsier dette.

EDIT: og der rakk Anders Ă„ poste mer eller mindre det samme :-) Hvorfor fĂžles det feil da? Uten Slow hadde man flyttet ca 14-18 squares med running, MED slow ca halvparten.

skli
17.11.2008, 18:54
HĂžres ut som dere har rett :-)

mitrow
17.11.2008, 19:22
Hva med det som stĂ„r pĂ„ side 277 pĂ„ Slowed? Ser ut som du MÅ stoppe etter 2 squares om du blir slowed? sĂ„ hvorfor skal en kunne springe lenger en 2 squares?

fubar
17.11.2008, 19:31
Det er hvis du blir slowed midt i en move action slik jeg tolker det

mitrow
17.11.2008, 20:35
ja, leste det ogsÄ, men det var sÄ bastant at det var full stop, og sÄ stod det jo litt lengre opp at det var maks 2 i all modes.

fubar
17.11.2008, 20:36
ja, leste det ogsÄ, men det var sÄ bastant at det var full stop, og sÄ stod det jo litt lengre opp at det var maks 2 i all modes.

All modes = fly, climb, swim, walk osv.

mitrow
18.11.2008, 09:30
ja enig i det. Men uansett sÄ er det ulogisk at en kan run og fÄ +2 nÄr en ikke er slowed, og en fÄr ogsÄ +2 nÄr en er slowed.
Er en slowed sÄ mÄ jo det gjenspeile hvilken hastighet det gir, og det gjÞr det jo ikke i dette tilfellet med run.

Men for meg kommer det akkurat pÄ det samme :)
Vi kjĂžrer slik flertallet tolker det :)

skli
18.11.2008, 10:15
Jeg har bestemt meg for Ä ikke tenke logisk nÄr det gjelder reglene. PrÞv Ä tenke dataspill i stedet nÄr regler tolkes. Da slipper vi all verdens diskusjoner ;)

mitrow
18.11.2008, 11:41
ja, og er en slowed i dataspill sÄ er en slowed.
Har ikke sett at en plutselig kan springe noe fortere nÄr en er slowed.
SĂ„ blir ikke det det samme? :)

skli
18.11.2008, 11:52
Hehe, ok. Point taken ;)
Men jeg ser ikke pÄ dette som et problem. Er det ikke bare Ä fÞlge det som stÄr i boka, og drite i logikk (og dataspill)?

mitrow
18.11.2008, 12:05
jo egentlig.
Bare en gammel vane fra min side som i alle Är har kjeftet pÄ 5-foot regelen :)

fubar
18.11.2008, 12:42
Reglene er krystallklare slik vi har tolket dem etter min mening.

Drit i logikk, det tar sÄnn tid :-)

mitrow
18.11.2008, 13:23
joda, men med den logiske tankegangen jeg brukte, og den tanke med at ting er som et dataspill gikk ikke opp. Og nÄr det ikke gikk opp, hverken med logikk, eller med Ä tenke som et dataspill, sÄ kom min logiske tankegang inn igjen og sa at dette burde jo ikke vÊre mulig.
Å da ble det jo mye logikk pĂ„ en gang, og det blir jo feil :)

Krystalklar eller ikke, min oppfatning er at du kan ikke springe nÄr du er slowed.
Ligger jo i ordet og alt som har med slowed Ă„ gjĂžre at en ikke kan tweeke det?
Er jo spiseflikkeri akkurat dette; som sagt tidligere, for meg kommer det pÄ det samme.

Blir dette en argumentasjon bare for argumenteringens skyld kanskje :) Sorry, vi gjĂžr det slik dere sier.

fubar
18.11.2008, 13:39
Man kan kanskje ikke springe, men man kan bruke alle krefter pÄ Ä bevege seg (Run - dermed combat advantage, -5 to hit)

Det er uansett sÄ mye drawbacks med run at det kun vil bli brukt i nÞdstilfeller - og i nÞdstilfeller kan man strekke seg litt lenger (nÊrmere bestemt 2 squares ;-) )