PDA

View Full Version : 4e Critical Hits

leon
11.03.2009, 08:03
Jeg har tenkt en del på om vi skulle ha hatt litt mer moro med critical hits og critical fumbles. Jeg synes det mangler det lille ekstra på critical hits, og savner at en critical hit gjør litt vei i vellinga. Kanskje ikke instant death, men i hvert fall muligheten for litt ekstra skade. Når det gjelder fumbles så kan man være litt mer forsiktig med hvor ille det skal bli, men i det minste ser jeg for meg at man f.eks. kan komme i ubalanse hvis man bommer skikkelig.

Jeg har følgende forslag til criticals:

CRITICAL HITS
Natural 20 -> Roll again:
* Miss = Max damage (normal critical hit)
* Hit = Max damage + 1[W] and critical effect
* Natural 20 again = Max damage + 3[W] and critical effect

CRITICAL FUMBLES
Natural 1 -> Roll again:
* Hit = You miss
* Miss = You lose balance and/or concentration, and you are (d6) weakened (1-3) or slowed (4-6) until the end of your next turn

Critical Effects d20
1-3 - Knockdown! Target falls prone
4-6 - Hamstring! Target is slowed (save ends)
7-8 - Turn the tide! Attacks against target has combat advantage until end of your next turn
10-11 - Eye Gouge! Target is blinded until end of his next turn
12-13 - Forceful blow! Target is dazed until end of his next turn
14-15 - Stunning blow! Target is stunned until end of his next turn
16 - Parry! You gain +2 to all defenses until end of your next turn
17 - Pressure point! Target is weakened (save ends)
18 - Opportunity! You may make an opportunity attack against target
19 - Knockout! Target is unconscious (save or damage ends)
20 - Miltfilèt! Maximize all critical damage and then roll 3d6 extra damage

Eksempel 1:
Gandalf the Wizard kaster en dagger mot en goblin, og får en natural 20. Han kaster d20 en gang til, og treffer. Han kaster d20 en gang til for å finne critical effect. På det siste kastet kaster han 8.

Det vil si at han gjør maks skade (4+1) pluss 1[W]. Han kaster en d4 og får 3. Total skade blir 8. I tillegg har alle combat advantage mot goblin'en helt til Gandalf er ferdig med sin neste turn.

Eksempel 2:
Conan the Fighter slår med langsverd mot en rød drage, og får en natural 20. Han kaster d20 en gang til, og får en ny 20. Han jubler. Han kaster d20 en gang til for å finne critical effect. På det siste kastet kaster han 20 en gang til. Er det mulig??? (Nei.)

Det vil si at han gjør maks skade (8+6) pluss 3[W]. Pga critical effect blir disse maksimert, og han kaster 3d6 ekstra og får 14. Total skade blir 52.

Dragen må nesten le og tramper på Conan slik at han dør.

skli
11.03.2009, 08:27
Høres knall ut ;) Ability-modifiers også x2/x4 ?

leon
11.03.2009, 14:34
Jeg har ikke tenkt over dette helt, men skal se i Critial Matters om det står noen tips der. I utgangspunktet blir ikke ability-modifiers tatt med på slikt, men jeg skal se hva de foreslår i boka :-)

leon
11.03.2009, 18:18
Nå har jeg fått lest i Critical Matters. Boken er massiv og består stort sett av tabeller for all verdens slags skadetyper, og blodige beskrivelser av critical hits som f.eks. traumatic piercing damage:

74 — How did you break his clavicle with a Piercing weapon?
Foe screams in pain.
Stunned for 4 Rounds.
–9 to all actions.
Bleed* every minute

75 — Point pierces head, causing 1 eye to go blind.
–5 to Spot Checks.
Stunned for 3 Rounds as foe discovers his eye is still there.
–8 to all Actions.
Bleed* every minute.

Dette blir litt i meste laget synes jeg da. Mitt oppdaterte forslag (etter å ha lest dette) er som følger:

CRITICAL HITS
Natural 20 -> Roll again:
* Miss = Max damage (normal critical hit)
* Hit = Max damage + 1[W] and critical effect
* Natural 20 again = Max damage + 3[W] and critical effect

CRITICAL FUMBLES
Natural 1 -> Roll again:
* Hit = You miss
* Miss = You lose balance and/or concentration, and attacks against you have combat advantage until the end of your next turn

Critical Effects d20
1-3 - Knockdown! Target falls prone
4-6 - Hamstring! Target is slowed (save ends)
7-8 - Turn the tide! Attacks against target has combat advantage until end of your next turn
10-11 - Eye Gouge! Target is blinded until end of his next turn
12-13 - Forceful blow! Target is dazed until end of his next turn
14-15 - Stunning blow! Target is stunned until end of his next turn
16 - Parry! You gain +2 to all defenses until end of your next turn
17 - Pressure point! Target is weakened (save ends)
18 - Opportunity! You may make an opportunity attack against target
19 - Knockout! Target is unconscious (save or damage ends)
20 - Miltfilèt! Maximize all critical damage and then roll 3d6 extra damage

Eksempel 1:
Gandalf the Wizard kaster en dagger mot en goblin, og får en natural 20. Han kaster d20 en gang til, og treffer. Han kaster d20 en gang til for å finne critical effect. På det siste kastet kaster han 8.

Det vil si at han gjør maks skade (4+1) pluss 1[W]. Han kaster en d4 og får 3. Total skade blir 8. I tillegg har alle combat advantage mot goblin'en helt til Gandalf er ferdig med sin neste turn.

Eksempel 2:
Conan the Fighter slår med langsverd mot en rød drage, og får en natural 20. Han kaster d20 en gang til, og får en ny 20. Han jubler. Han kaster d20 en gang til for å finne critical effect. På det siste kastet kaster han 20 en gang til. Er det mulig??? (Nei.)

Det vil si at han gjør maks skade (8+6) pluss 3[W]. Pga critical effect blir disse maksimert, og han kaster 3d6 ekstra og får 14. Total skade blir 52.

skli
11.03.2009, 18:42
Nei...?

Bortsett fra det, synes jeg dette ser bra ut (selv om det kanskje favoriserer rogues).

leon
11.03.2009, 21:01
Rogues? Skjønner ikke helt. Det kan hende det favoriserer de som har flere attack rolls pr runde, som strikers (kanskje det du mente med rogue? :-) ). I og med at at de har flere attack rolls, vil de naturlig nok få flere sjanser til å få critical hit (men også fumbles). Men jeg tror det favoriserer de som bruker store våpen like mye. Se for deg en som tar fram storøksa som har 1d12 i skade og High Crit :wideeyed:

Men det som er tingen er at det sjelden blir veldig mye skade. Som regel blir det kanskje bare en terning ekstra, men det kan hende at den effekten som følger med gjør at partyet sammen får til noe. Det blir liksom som om man skulle brukt en eller annen power, bare at denne får man gratis ;-)

skli
11.03.2009, 21:32
Tenkte på critical fumbles, og rogues trives straks bedre når fi grants combat advantage.

Vet ikke hvorfor jeg har fokus på crit fumbles, kanskje fordi jeg regner med å ha brukt opp 3x 20 på rad for en stund ;)

leon
11.03.2009, 23:38
Det er jo mulig å si f.eks. at man blir dazed eller noe lignende i stedet for at man granter combat advantage også. Kanskje bedre det? Hadde ikke tenkt på det med rogues og combat advantage jeg ;-)

leon
11.03.2009, 23:40
kanskje fordi jeg regner med å ha brukt opp 3x 20 på rad for en stund ;)
Ikke si det! Hvis du f.eks. gjør litt hjemmelekse og kaster ca 7900 ganger med d20, så vil det nok snart bli 3x 20 igjen! Statistikken har talt! :-DD

fubar
12.03.2009, 00:10

:-D

:-)

(slengte på en ekstra smiley, for ellers fikk jeg ikke lov til å submitte replyet mitt, sa forumet - svaret måtte være minimum 5 tegn)

leon
12.03.2009, 18:18
Det er jo mulig å si f.eks. at man blir dazed eller noe lignende i stedet for at man granter combat advantage også.
Hmm. Det hjelper jo lite, for hva er det første som står på Dazed? "You grant combat advantage." :-P

Mitt forslag er da enten at man blir slowed eller weakened. Disse conditions gir (kanskje?) ikke noen fordel for noen. Ordlyden kan f.eks. være: "You lose your balance, and you are considered slowed/weakened until the end of your next turn."

skli
12.03.2009, 20:58
Enig i den!

lynx
29.03.2009, 13:18
KJs ranger drow må vel få mellomnavnet "Enten-eller" etter helgas bedrifter!? Må si våre nye critical-hit-regler gjorde utfall av kamper litt mer usikkert enn i ren 4th ed. Og det er vel bra? Jeg er ikke sikker på om jeg hadde syntes det var så gøy dersom den critical hiten fra orce-greatøksa hadde gjort 2hp mer i skade, så jeg hadde vært steindau, men men det skal jo være litt spenning i livet til en adventurer......