View Full Version : Level avansement
Tenkte litt her om dagen (utrolig vil kanskje noen si), og da kom jeg til Ä tenke pÄ LVL avansementet vi har nÄr vi spiller. Jeg har jo diskutert litt tidligere angÄende level og partyet, men drister meg utpÄ glatt isen igjen. Kanskje kommer det noen gode forslag :)
Joda, dere skjÞnner at som jeg har regnet meg frem til, sÄ spiller vi maks 9 ganger i lÞpet av 1 Är. Dvs maks 9 helgespillinger. Noen ganger sÄ blir det fÊrre pga uante omstendigheter pÄ planleggingstidspunktet for spilledatoer. Slik er det bare :)
OK, om vi da spiller de helgespillingene, sÄ er det i snitt 1,5 spilling i alle fall for Ä gÄ opp i lvl.
Og med bistand fra Anders her sÄ vil det si maks 6lvl i lÞpet av 1 Ärs spilling. Om en da mister en eller flere spillinger i lÞpet av Äret, sÄ er det maks 5lvl pÄ 1 Är!
Skulle en vÊre sÄ uheldig Ä dÞ i tillegg i lÞpet av Äret, noe som det er sjanse for, sÄ vil nok snitt pr Är vÊre ned i 4lvl maks ut i fra mine kalkyler.
Kalkylene kan sikkert justeres litt, men det vil ikke bli de store utslagene tror jeg.
Videre vil det si at i lÞpet av 2 Är, sÄ er vi maks 8-10lvl, alt etter hvor mange spillinger en har gÄtt glipp av eller om en har dÞd i perioden.
Igjen sÄ vil jeg si at det er litt synd at vi aldri da vil fÄ muligheten for Ä komme opp i Paragon klasser o.l.
Hva kan vi gjĂžre med det?
Thomas er det mulig Ä justere slik at vi fÄr mer XP?`
Er det mulig Ä justere pÄ spillefrekvens slik at det blir mulig Ä komme opp i lvl?
Eller er det ingen grunn tull at vi ikke skal bli hĂžyere enn 10lvl fĂžr fifth ed. kommer ut? :)
KjÞr pÄ med innspill :)
Merk at det er viktig Ä fokusere pÄ muligheter gutter, ikke dra frem det mest negative :)
Ser ingen grunn til Ă„ endre noe jeg. For det bĂžr jo vĂŠre like utfordrende og morsomt uavhengig av hvilken lvl vi spiller.
Men du har et poeng i at hvis flere/alle har lyst pÄ Ä prÞve paragon/epic lvl play sÄ kunne det vÊrt greit Ä prÞve. Da ser jeg for meg at vi i sÄ fall starter et nytt party pÄ det Þnskede nivÄet, og sÄ fortsetter derfra. Det kan jo bli aktuelt eventuelt hvis alle dÞr eller sÄ mÄ vi parkere det partyet vi da spiller.
ForelÞpig ser jeg ingen grunn til Ä gjÞre noe sÄnt ettersom vi fremdeles er litt ferske og ofte har problem nok med enkle regler. Men jeg ogsÄ har lyst til Ä prÞve meg pÄ "drakar och demonar" som paragon/epic-lvl party en gang.
Enig i at ting er morsomt. Men jeg Þnsker Ä fÄ prÞvd Ä spille Paragon class. Det er jo tross en del av spillet. I tillegg hadde det vÊrt kult med en Epic character ogsÄ. Det har jo aldri skjedd?
Mitt forslag er at vi fÄr dobbelt sÄ my Xp for encounters som vi gjÞr i dag. Dvs at vi maks kan nÄ 20lvl i lÞpet av 2 Är om en er heldig Ä overleve. Synes det da vil gi en mulighet for de som Þnsker Ä prÞve hÞylvl personer Ä ha som mÄl Ä kunne nÄ dette i lÞpet av 4ed leveperiode.
Andre som har forslag?
Jeg tror nok det med dobbel xp er en tungvint lÞsning, for mange eventyr baserer seg pÄ at man gÄr opp f.eks. fra 5-7 level i lÞpet av spillinga. Hvis jeg mÄ justere alle encounters f.eks. fra 7th level til 9th level, og i tillegg legge til eller trekke fra for antallet spillere, ja da vil det nok bli ganske mye ekstra jobb for hver enkelt encounter...
Ă
! jeg som trodde jeg hadde en god ide med dobbel XP :)
Ser at det blir litt tungvint med Ä justere nÄr eventyrene er laget for en viss level progresjon.
Er da den eneste lÞsningen at vi mÄ lage et eget party som starter pÄ Paragon lvl eller Epic lvl for at dette skal kunne gÄ??
Ettersom 4th ed. er sÄ snedig enkel pÄ lvl-up sÄ er det jo lett Ä enten lage nye characters pÄ en bestemt lvl eller hoppe opp til Þnsket lvl med eksisterende characters. Det eneste som kreves er at vi alle Þnsker Ä gjÞre det.
det enkleste er Ă„ ta et hĂžy-level eventyr og oppgradere de personene vi har. Det tror jeg blir kult uten at vi styrer alt for mye!
Enig.
Man planlegger jo gjerne en person mange lvls oppover. Dersom vi skal spille et lengre eventyr/campaign pÄ hÞyere lvl, sÄ komme vi sikkert til Ä bruke minst ett Är eller to i real-life pÄ det. Ingen krise Ä oppjustere lvls pÄ personer dersom flertallet er enige om det. Det er da bare Ä bestemme pÄ ett eller annet punkt at alle justerer opp til f eks 12. lvl, og sÄ begynner vi der.
(SÄnn rent storymessig: vi "spoler" over det characterene vÄre har gjort i mellomtiden, og hopper til spennende punkt senere i livet deres)
(SÄnn rent storymessig: vi "spoler" over det characterene vÄre har gjort i mellomtiden, og hopper til spennende punkt senere i livet deres)
Et ikke ukjent grep i filmverdenen f.eks. ala: Star Wars filmene.
Jeg har ogsÄ lyst til Ä spille hÞy-lvl en gang, men ikke ennÄ.
Men min spillefrekvens, vil det ta ca. 10 Är (forutsatt at Character'n lever sÄ lenge, og at vi fortsatt spiller 4th ed) for Ä nÄ 20th level!
Det er lenge det ;)
Nei, fÄ opp spillefrekvens og fokus pÄ spillingene sÄ kan nok dette gÄ bedre.
Beste hadde jo vÊrt med en hÞyere spille frekvens og sÄledes skikkelig mulighet med Ä gÄ opp i lvl. Utfordringen er at det ikke er mulig Ä spille oftere enn hva som er pr i dag. SÄ derfor tror jeg nok det kan vÊre en ide og "spole" litt ja.
Hva med Ä "spole" nÄr vi er ferdig med dagens eventyr? Vet ikke hvor lenge det er til i forhold til lvl pÄ det eventyret vi spiller nÄ, men Thomas har sikker noe input? :)
Jeg har et forslag!!
Hva med Ä dra en "Benjamin Button"? Starte pÄ 30. lvl og spille oss nedover? ;-)
"Ja i bakvendt land der kan alt gÄ ann der er de like tysete og rare alle mann"
Skal hive meg pÄ hylekoret jeg ogsÄ:
Det var litt kjipt Ä ikke gÄ opp i level i lÞpet av siste spillehelg - hadde hÄpet pÄ det etter ganske mange encounters. Grenser nesten til demoraliserende nÄr vi spiller sÄ sjelden.
Hva med Ä gjÞr det enkelt - minimum 1 lvl opp etter hver spillehelg? Da trenger man kanskje ikke Ä regne XP i det hele tatt, og sÄ justerer man encounters fra spilling til spilling?
Det er jeg ikke enig i. Det viktigste er at man har artige og utfordrende eventyr pÄ den lvl man er. Det artige med Ä gÄ opp lvl er jo at da kan man prÞve ut nye triks.
Nei da stemmer jeg mye heller for at vi hopper et stykke frem i tid/lvl av og til, avhengig av hva vi alle vil prÞve oss pÄ og avhengig av hvilke campain-lvls det er tilgjengelig. F.eks. kunne en spille fra 1.-5.lvl, hoppe opp og spille 11.-15.lvl og sÄ videre 21.-25. eller lignende. Det hadde vÊrt en artig karriere og ikke tatt uoverkommelig lang tid i RL. (Jeg gjetter her pÄ at 4th ed. er sÄnn at hver lvl skal ta ca like mange encounters fÞr man har nok xp til Ä gÄ opp.)
AngÄende spillfrekvens sÄ Þnsker jo alle at den var hÞyere, men i praksis er folk fryktelig opptatt med allskens mulig rart. Dagens frekvens er grei, men det er et problem. Og det er at frekvensen er passelig hvis man fÄr til Ä vÊre med pÄ alle helgene. Men de gangene man mÄ stÄ over en (og ihvertfall nÄr DM mÄ melde pass) sÄ er en frekvens pÄ hver 5. uke uliderlig sjeldent. Som sagt uendelig mange ganger fÞr er en langtids plan det viktigste for Ä sikre at spillingene blir noe av. Men en type backup/ekstra-spillinger hadde kanskje vÊrt bra (og mulig), ettersom dagens ordning i praksis ikke betyr spilling hver 5. helg. Selvforskyldt eller ikke er ikke noe argument fordi jeg er helt sikker pÄ at alle gjÞr sitt ytterste for Ä rydde plass til spilling, det er bare det at det er umulig noen ganger. Slike ekstra-spillinger tror jeg kanskje kan vÊre vanskelige Ä planlegge, sÄ det beste hadde kanskje vÊrt en pÄ-sparket ordning. Hva tror dere om det; beholde dagens ordning og forsÞke Ä fÄ til noen treff mellom helgespillingene?
Vil.... sÄ inderlig.....prÞve ut....hnggghhh... nye triks..... hhhnnnnggh! Pproggressjon...hnnhgh!
;-)
Ser ingen grunn til ikke Ä prÞve Ä smette inn noen smÄspillinger uten Ä endre pÄ den opprinnelige planen - jeg har nevnt det ved flere anledninger tidligere i vÄr i forbindelse med hjelpeaksjonen "RÀdda Eskild frÄn spelatörken nu!".
Slik jeg ser det er dette den eneste meningsfulle mÄten Ä evt gjennomfÞre noe sÄnt pÄ:
1) Thomas har bÄde lyst og anledning til en ekstraspilling en eller annen dag/kveld
2) Thomas inviterer til spilling - "hvem har anledning" osv.
3) Blir vi mange nok til Ă„ spille? Hvis ja > hopp til punkt 4, hvis nei > hopp til punkt 1 igjen
4) Tjo-bing!
Dersom det gjÞres slik, sÄ er det hverken noe stress eller fram og tilbake. Ikke noe poeng at vi andre maser om ekstraspilling ut over dette (det er selvfÞlgelig lov til Ä sende DMen oppmerksomheter og gaver for Ä minne ham pÄ hvor uendelig mye vi setter pris pÄ ham ;-) )
Vil.... sÄ inderlig.....prÞve ut....hnggghhh... nye triks..... hhhnnnnggh! Pproggressjon...hnnhgh!
Haha :-D
Slik jeg ser det er dette den eneste meningsfulle mÄten Ä evt gjennomfÞre noe sÄnt pÄ:
1) Thomas har bÄde lyst og anledning til en ekstraspilling en eller annen dag/kveld
2) Thomas inviterer til spilling - "hvem har anledning" osv.
3) Blir vi mange nok til Ă„ spille? Hvis ja > hopp til punkt 4, hvis nei > hopp til punkt 1 igjen
4) Tjo-bing!
Dersom det gjÞres slik, sÄ er det hverken noe stress eller fram og tilbake.
Kanskje ikke sÄ dum idÚ det nei. Det hender jo innimellom at jeg sitter hjemme som syklubbenkemann, og med litt fiffig planlegging kunne ha skaffet barnevakt og sendt ut noen pene invitasjoner med bilder av troll og dverger (hint, hint).
Eller sagt med andre ... bilder: :thumbsup:
Ikke noe poeng at vi andre maser om ekstraspilling ut over dette (det er selvfÞlgelig lov til Ä sende DMen oppmerksomheter og gaver for Ä minne ham pÄ hvor uendelig mye vi setter pris pÄ ham ;-) )
HĂžr, hĂžr! :pleased:
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.